Svar: Ammeproblemer - 1 mdr.
23. juli 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :)
Som jeg forstår dit brev, så ammer du nu udelukkende med brik og din datter tager godt på. Du har altså mælk nok til hende og hun formår at tage sit behov ved brystet trods amning med brik ...? Det er fint, det kan sagtens lade sig gøre, der er børn som spiser fint og længe med brik, mor har en god nedløbsrefleks og barnet får hvad det skal have. Andre børn har dog svært ved at få deres behov dækket, da de ikke kan arbejde helt godt nok med brystet, når der er en brik imellem og her må man så gøre sig visse overvejelser - men hos jer, tager din datter altså atter på og trives?
Det er meget normalt at den første mælk løber meget hurtigt til barnet og at hun er nødt til at slippe et par gange, før hun endelig tager fat igen og få spist godt. Hun kan derfor godt komme til at sluge lidt luft lige i starten af amningen, men det ændrer sig normalt i takt med at mælken tilpasser sig og hun også bliver større og bedre til at holde vacuum.
Hvis brystet er meget spændt i starten og hun har svært ved at få fat, så kunne det være en mulighed, som du selv er inde på, at malke toppen ud, så den værste spænding forsvinder. Samtidig vil du jo via udmalkning få din brystvorte trukket frem og du vil således måske kunne være heldig at få din datter lagt til brystet uden brug af brik. Det vil bedre hendes stimulation af brystet og hendes evne til at holde fast og sluge mindre luft. Så at malke ud lige inden hun lægges til kan godt være en god mulighed for jer.
Derudover vil det være godt, hvis du kunne amme hende lidt i tvillingestilling, hvor hun sidder lidt mere op. Det kan også hjælpe hende til at få fat i brystet på en anden måde. Du kan også bruge ballerinastillingen, hvor hun igen sidder lidt mere oprejst, når hun spiser. Når man bruger ballerinagrebet, så lægger man den modsatte hånd under brystet med håndfladen opad. Når barnet kommer til brystet holder du din hånd let under hendes hage, f.eks. med din pegefinger, som en let støtte, der hjælper hende til at holde vacuum.
Når hun har fat om brystet og spiser, så skal du ikke tage hende fra. Du skal altså lade hende spise rytmisk og naturligt og gå ud fra at hun selv slipper, hvis hun har behov for at bøvse. Hvis hun bare spiser stille og roligt, så lad hende spise det hun vil og så skal hun bøvse, når hun er færdig.
Når hun skal bøvse, så er det vigtigt at ryggen er rank og armene let løftet. Det er derfor de fleste forældre lægger barnet op over skulderen, fordi på den måde kan barnet strækkes ud og armene bliver naturligt løftet op over din skulder. Derudover kan man med små lette klap på ryggen hjælpen luften op og ud. Man kan også sidde med hende foran sig og holde hende rundt om brystkassen. Hun må ikke sidde selv, men må godt 'hænge' i dine hænder og på den måde kan I have lidt øjenkontakt og bruge tiden på at kigge på hinanden og pludre lidt sammen - imens du venter på at hun får bøvset. Så længe hun er så lille som nu, vil hun dog ofte stadig bare sove, når hun har spist.
Det vil være fint at hjælpe hende med lidt bevægelser, cykle med hendes ben, give hende lidt mavemassage og lignende for at holde maven igang og hjælpe luften på vej i systemet. Og så er det også rigtig fint at du forsøger med en sut, det at sutte sætter også gang i tarmbevægelserne og vil på sigt kunne give lidt mere ro i maven - især om natten, hvor hun lyder til at være mere urolig, I har jo begge brug for lidt sammenhængende nattesøvn:o)
Sutten bør dog kun bruges efter et måltid og hun bør ikke holdes hen med en sut. Den skal gives, når hun har spist og tydeligt er godt mæt og træt, men har brug for at sutte lidt for at overgive sig til søvnen og for at finde lidt ro :)
Udmalkning og give modermælk på flaske er bestemt en mulighed. Det bedste er dog, hvis hun kan spise mælken direkte fra brystet. Det er både nemmere og mere praktisk, men hun får også mælken forskelligt og kan spise lidt efter sit behov - die kortvarigt og få den vandholdige mælk hvis hun er tørstig og die længerevarende og få den mere mættende mælk, hvis hun er sulten. I en flaske vil modermælken være ens, men vil naturligvis stadig være rigtig god og også bedre end modermælkserstatning, hvis det skal komme dertil ...
Hvis hun har svært ved at indtage mælk nok og skal suppleres på en flaske, så kan det være en god idé at gøre det sidst på dagen i håb om at hun så sover lidt bedre om natten. Hvis hun skal suppleres så har du ligesom heller ikke noget valg, mælk skal hun jo have for at trives og kan hun ikke få nok ved brystet, så er flaske umiddelbart den bedste løsning.
Der er dog altid en risiko ved at give flaske, jo mere flaske man giver jo mindre mælk vil man selv producere. Og selvom du malker ud for at stimulere, så vil brystpumpen på sigt ikke kunne øge din mælkemængde på samme måde som din datter kan. Du kan altså godt malke ud i en periode og opretholde en vis mængde mælk, men på sigt skal din datter die rigtig godt ved brystet ellers kan det blive meget svært at følge med hendes behov. Så det er altid en opvejning af fordele og ulemper og af hvordan det enkelte barn og mor trives med amning.
Nu kan jeg jo ikke se din datter og derfor ikke se hvordan hun dier og hvad der sker i ammesituationen hos jer. Men har din datter f.eks. for kort tungebånd? Hvad skyldes hendes manglende sutteteknik? En ting er jo flade brystvorter, noget andet er hendes evne til at die ... har sundhedsplejersken set hvordan din datter dier hos dig?
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre og skriv endelig igen, hvis du har brug for mere hjælp :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske