Svar: Skriger og bliver gal ved brystet

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christine

Tillykke med lillesøster :)

Det lyder ganske rigtigt som om at din datter bliver frustreret ved brystet fordi mælken ikke 'strømmer' til hende og da du samtidig fornemmer at du har svært ved at opretholde en god mælkemængde, så lyder det som om at problemet ligger her.

Det er fint at far forsøger at give flaske som supplement, så din datter får noget at spise, derefter kan sove lidt og så vågne op og have lyst og kræfter til at forsøge at spise lidt ved brystet igen. Det er således fint at du lige nu supplerer med lidt ekstra mælk (mm eller mme).

Imens må du så arbejde på at øge din mælkemængde og det gør du for det første ved at lægge hende til hyppigt eller ved at stimulere med en brystpumpe. Det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time, så jo hyppigere du kan malke ud, jo bedre er det i princippet.

Det er også vigtigt at du får hvile og ro, og det er der naturligvis ikke så meget af, når man har en 2 årig, som også kræver sin mor ... Men prøv om du kan lægge dig med jeres datter i løbet af dagen, am hende gerne liggende og se om du i et køligt soveværelse og for nedrullede gardiner, kan få lidt ro på jer begge - så flyder mælken også lettere.

Det vil også være rigtig godt at amme om aften, natten og tidlig morgen. Det er naturligvis en balance, for du skal også have din nattesøvn, men det er vigtigt at du ammer på ydertidspunkterne fordi du her producerer mere af det mælkestimulerende hormon her.

Det er også godt at du er opmærksom på at du skal drikke og spise i løbet af dagen, så du lidt populært sagt har noget at lave mælk af. Prøv at finde tid til at få et bad hver dag og masser og stimuler gerne dine bryster i badet, det kan også fremme mælkedannelsen.

Prøv at amme i forskellige ammestillinger, så du ...

Annonce

... får hende lagt til på forskellig vis. Hun stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan du lægger hende til.

Når hun bliver vred ved brystet, så prøv at slappe af, tæl til 10 og træk vejret dybt. Jo mere rolig du er, jo lettere løber mælken, jo mere du stresser og sidder og spænder, jo længere tid er mælken om at løbe til. Prøv at stimulere nedløbsrefleksen inden du lægger til ved at malke lidt ud, enten med hænderne eller med en brystpumpe og når mælken så er på vej, så læg hende til. Det kan gøre hende lidt mere tålmodig.

Prøv også at dryppe lidt mælk ind i mundvigene på hende, med en lille engangssprøjte, når hun ligger ved brystet, så hun kan mærke at der er noget at komme efter og derfor tager fat.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når du holder hende ved brystet, så pas på ikke at holde din hånd på hendes baghoved. Hun vil føle det som et pres og vil derfor blive flitsbueagtig og fjerne sig fra brystet. Støt hende i stedet ganske let i nakken, altså ikke bag på hovedet, men i nakken og hjælp hende forsigtigt tæt til brystet.

Du skriver at du drikker ammete og det er fint nok, men vær opmærksom på at nogle børn faktisk får mavekneb, når mor drikker urtete, som ammete jo er. Det er især hvis teen indeholder fennikel og anis, at mange oplever problemer. Derimod kan det være godt at drikke frugtte som orangete, hindbær- og hybente.

Med hensyn til at få din datter til at sove for sig selv, så hænger dette sandsynligvis sammen med at hun skal være mere mæt for at sove godt. Derudover vli det være rigtig fint, at du svøber hende i forbindelse med amningen inden lur og flytter hende svøbt fra din favn og ned i liften. Når hun er svøbt, så mærker hun ikke skiftet mellem favn og lift så voldsomt, som hun gør lige nu :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder