Svar: Færre amninger

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det kan godt være at William har behov for at bibeholde de 3 amninger dagligt lidt endnu, det afhænger af hvor god han i øvrigt er til at indtage væske af kop i løbet af dagen. I øjeblikket er det også ekstra varmt, så måske er det et reelt behov at blive ammet 3 gange dagligt .... Så længe amningerne ligger på ydertidspunkterne - aften, sen aften og tidlig morgen, så burde de ikke påvirke hans indtag af mad i løbet af dagen :o)

Men du har naturligvis ret i at han i løbet af den næste måneds tid nok vil kunne nøjes med kun 2 amninger dagligt og dem kan du så bibeholde til han er ca 12 måneder gammel.

Det er forskelligt, hvad amning man fjerner. Man bibeholder normalt amningen inden putning om aftenen, da den er en vigtig del i det at sige fra over for dagen og overgive sig til søvnen. Det er her vigtigt at han nu ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige registrerer hvor han lægges og lærer at sove uden brystet som afhængighed - men han må og bør altså stadig ammes inden.

Hvis han selv vågner og melder sig sen aften, så kan du amme ham, men prøve at gøre det kortvarigt, så han får roen og trygheden, lige sutter lidt og falder til ro og sover videre - stille og roligt vil han så sandsynligvis helt kunne undvære amningen og i stedet nøjes med dine kærtegn og beroligende ord. Du skal altså sætte nogen andre ting i stedet samtidig med at du afkorter amningen mere og mere.

Hvis han ikke selv ...

Annonce

... melder sig og søger brystet sen aften, så lad være med at amme ham og se hvad der sker. Måske han bare sover videre - sover så sandsynligvis til midt nat og kan så ammes rigtig godt her, hvorefter du så kan springe morgenamningen over og starte dagen med grød. Det vil altså ofte være sådan at barnet ammes omkring putning kl. 20 og så igen midt nat f.eks. kl 05 hvorefter man så sover videre og står op og starter dagen med grød. Den sene aftenamning bliver således til en natamning og den tidlige morgenamning flytter sig frem, så de to amninger bliver til en.

Omkring 12 måneders alderen vil du begynde at amme en gang dagligt og det vil ofte være amningen inden putning der forsvinder først. Nogle gange sker det dog at barnet trives så godt med at sove uden brystet, at denne amning forsvinder og så bibeholdes amningen kl. 04 i stedet og det er naturligvis også okay. Stille og roligt kan man så trappe ud af den, igen ved at tilbyde mindre og mindre bryst og sætte andet i stedet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Amningen inden sengetid kan erstattes af lidt lun mælk af en kop og en godnathistorie, en puttebamse eller lignende. Det er vigtigt ikke bare at fjerne brystet, men at give barnet en substitut. Det vil også være dejligt for jeres dreng netop at kunne have en sutteklud, sovebamse eller lignende med sig, når han skal puttes i dagplejen :)

Håber denne forklaring kan bruges videre frem, fortsat held og lykke - det lyder som om at I har det rigtig godt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger