Svar: Amning - stop / mælk
27. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Lone
Det vil være rigtig fint, hvis du kunne trappe amningen ud, så du dag for dag ammer en gang mindre end dagen i forvejen. Det vil være godt for din dreng, men bestemt også godt for dit bryst, så din krop har en chance for at følge med. Hvis du bare stopper fra den ene dag til den anden, så vil mælken stå og presse sig på i brystet, det vil gøre ondt og samtidig vil du kunne risikere at få en brystbetændelse, fordi mælken ikke kommer ud. Så for at din krop selv skal have en mulighed for at indstille sig på ingen amning, så er en langsom nedtrapning en god idé - og det vil sige gerne nedtrappe over ca 14 dage.
Det første du bør gøre i forhold til ammestop er at lære din dreng at sove uden at være afhængig af brystet. Lige nu forbinder han det at skulle falde i søvn med at have brystet i munden og det dur ikke. Det er derfor vigtigt at du nu lærer ham at overgive sig til søvnen uden at være afhængig af bryst.
Du må stadig godt amme ham, men han skal ikke falde i søvn i dine arme eller ved dit bryst. Han skal lære at sove i sin seng og han skal lære at falde i søvn og overgive sig til søvnen der, hvor du ønsker han skal sove.
I første omgang skal han lære det om dagen, blive puttet i barnevogn eller hvad mulighed du har hvor du bor, hvad rutiner I normalt har for dagen - og altså sove uden brystet. Når han kan det om dagen må du indføre samme ritual om aftenen og når han lærer det om aftenen, vil du også kunne hjælpe ham videre i søvnen uden at give bryst om natten.
Det handler alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at du nu overvejer, hvad søvnassociationer du giver din dreng. Det er meget tænkeligt at han, når han holder op med at være afhængig af brystet for at kunne sove - ja så kan han naturligt sove bedre og mere roligt natten igennem, uden afhængighed af dig ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og din dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem, det er helt normalt at han vågner lidt op og ligger uroligt hver time eller hyppigere - men han skal så lære at falde i søvn igen uden at få bryst og stille og roligt uden hjælp fra dig.
Mit forslag er derfor at du ikke stopper amning fra den ene dag til den anden, men at du trapper stille og roligt ned og at du samtidig med dette lærer din dreng at falde i søvn uden brystet. Han skal lære at sove i sin egen seng og far skal også kunne putte ham.
Du kan sætte dig og amme ham ved siden af hans seng og når han er lige ved at sove, men endnu ikke sover helt, så putter du ham. Alternativet er at amme ham i stuen, eller når amningen helt skal stoppes, så kan han få mælk af en kop og en godnathistorie (hvilket far også kan gøre) og så puttes han i sin seng, når han tydeligt viser sig parat til at overgive sig til søvnen.
Når han vågner om natten, så skal du berolige ham og lulle ham videre i søvnen med nogle af de nye putteritualer du har indført. Det er kærtegn, bevidste beroligende ord, hans sutteklud, sovebamse eller lignende, som han nu skal have som substitut for brystet og lærer at sove med. Er han meget ked af det og vil kun brystet, så må du give ham det - men gøre det så kortvarigt som muligt, så han så vidt muligt ikke fylder sig med mælk. Han trøstes, beroliges og igen sættes noget andet i stedet for brystet, så han tilsidst netop kan nøjes med kærtegn og beroligende ord og ikke behøver brystet, for at sove. Og han må om natten gerne ligge og tumle rundt, må gerne være lidt urolig osv. du kan hjælpe ham, far kan hjælpe ham til ro (far forbindes ikke med amning) og han kan få en sutteklud, hjælp til stillingsskift, beroliges med ord, kærtegn osv, men ikke længere brystet.
De kærtegn, sangen du synger, de beroligende ord, suttekluden osv. går igen hele dagen igennem og om aftenen. Altså I skal arbejde på nye ritualer omkring det at skulle sove.
Amningen du først skal fjerne er nok amningen tidlig morgen. I stedet kan I stå op og starte dagen med en grød. Dernæst må du vurdere om amningen inden putning skal væk først og om du så skal bibeholde amningen sen aften, hvor han kan spise mere eller mindre i søvne. Det kunne godt være en idé hos jer, fordi han så bliver fyldt rigtig godt op og derfor må forventes at kunne sove uden mælk til dagen starter med grød. Samtidig lærer han også at sove uden mælk om aftenen og det vil således være lettere helt at springe den sene aftenamning over bagefter ...
Så væk med morgenamning, inden amning før lure om dagen - brug samme putteritual dag og aften, ingen aftenamning, bibehold amningen inden midnat så han er fyldt godt op og ingen amning i løbet af natten. Og så fjerner du en amning af gangen, så det bliver mindre og mindre. Altså først fjerne morgenamning, dernæst amning midt nat, dernæst amning inden putning om aftenen og tilsidst fjernes amningen inden midnat.
Med hensyn til mælkebehov og indtag, så anbefales det at børn fra 12 måneders alderen tilbydes letmælk og letmælksprodukter og får de mellem 350-500ml mælk dagligt, så er deres behov dækket ind. Det svarer ofte til at man giver barnet et glas mælk morgen og aften, tilbyder en portion tykmælk, yoghurt eller lignende om eftermiddagen og så bruger mælk i grød, som sovs osv. så mælk indgår i madlavningen, ligesom barnet også kan få ost og dermed få lidt kalk den vej :o)
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med letmælk og smørklat, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Fiberholdigt brød uden hele kerner, forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, kogte pastaskruer, kogte grøntsager, rester fra aftensmaden - frikadeller, kartoffelbåde eller lignende. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, friske bær, en lille portion tykmælk eller yoghurt med revne æbler, müsli (uden honning og chokolade) eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsagsmos af forskellig slags, letmælk af kop
Ammes eller mælk af kop og puttes til natten
Sen aften 23-24: Ammes så du føler at han er fyldt godt op med mælk og derefter bedre kan sove uden brystet til næste morgen tidlig. Hos jer vil det nok være denne amning der skal forsvinde sidst.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske