Svar: Ammestop - 4 mdr.

26. juni 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rikke

Det er rigtig dejligt at din datter tager imod både skemad og flaske, det må alt andet lige også spille ind på hendes vægtøgning ...

At hun tager imod flaske vil gøre overgangen fra amning til flaske betydeligt lettere. Hun vil som udgangspunkt stadig have behov for at få mælk på samme tidspunkter som når hun ammes, så i stedet for at amme, skal du erstatte med en flaske.

For at din krop kan følge med, er det vigtigt at du ikke bare stopper fra den ene dag til den anden. Det er også vigtigt for din datter, at hun ikke bare fra den ene dag til den anden overgår til kun at få grød og modermælkserstatning, så hendes tarmsystem får mulighed for at kapere andet end modermælk og stille og roligt vender sig til det.

Det anbefales at trappe stille og roligt ned og det gør du ved at erstatte en amning med flaske af gangen. Det vil sige, at hvis du ammer 6 gange i døgnet nu, så vil det være fint at du ammer 5 gange og giver flaske en gang. I løbet af et par dage, går du så over til at amme 4 gange i døgnet og give flaske 2 gange, dernæst går du over til at give ½ af hver - 3 amninger og 3 flasker og sådan fortsætter du indtil din datter er kommet helt over på flaske.

Du fortæller mig at du har ammet med succes i 5 måneder - det er rigtig dejligt og det er rigtig flot at amningen er lykkedes så ...

Annonce

... fint, når nu din datter er født før tid :o) Du skriver at hun ikke tager nok på og at du "egentlig også er parat til at stoppe amningen" - det er vigtigt for mig at sige, at du måske ikke behøver stoppe amningen helt, I kan vente og se hvad tiden bringer.

For nogen fungerer det rigtig godt, at bibeholde amning sen aften, nat og tidlig morgen - det er praktisk at kunne lægge barnet til brystet her og om dagen får barnet erstatning. Det fungerer for nogen og det er bare for at sige, at det jo ikke behøver være et spørgsmål om at gøre "enten eller", man kan nogle gange godt gøre "både og ".

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning / flaske og sover lidt videre

Formiddag 9-9.30: Amning / flaske

Formiddagslur

Frokost 12: En lille smule grød, vand af kop.

Amning / flaske og puttes til middagslur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Eftermiddag 16: Amning / flaske

sover sin 3 lur

Aften 18: En lille smule grød eller evt. lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Amning / flaske og puttes til natten

Sen aften 23.30: Amning /flaske

Midt nat 03: Amning / flaske

Jeg har i planen her skrevet både amning og flaske ind, så er det op til dig at vurdere, hvornår du gør det ene og det andet. Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende :o)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.