Svar: Ammestop - 4 mdr.
26. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Det er rigtig dejligt at din datter tager imod både skemad og flaske, det må alt andet lige også spille ind på hendes vægtøgning ...
At hun tager imod flaske vil gøre overgangen fra amning til flaske betydeligt lettere. Hun vil som udgangspunkt stadig have behov for at få mælk på samme tidspunkter som når hun ammes, så i stedet for at amme, skal du erstatte med en flaske.
For at din krop kan følge med, er det vigtigt at du ikke bare stopper fra den ene dag til den anden. Det er også vigtigt for din datter, at hun ikke bare fra den ene dag til den anden overgår til kun at få grød og modermælkserstatning, så hendes tarmsystem får mulighed for at kapere andet end modermælk og stille og roligt vender sig til det.
Det anbefales at trappe stille og roligt ned og det gør du ved at erstatte en amning med flaske af gangen. Det vil sige, at hvis du ammer 6 gange i døgnet nu, så vil det være fint at du ammer 5 gange og giver flaske en gang. I løbet af et par dage, går du så over til at amme 4 gange i døgnet og give flaske 2 gange, dernæst går du over til at give ½ af hver - 3 amninger og 3 flasker og sådan fortsætter du indtil din datter er kommet helt over på flaske.
Du fortæller mig at du har ammet med succes i 5 måneder - det er rigtig dejligt og det er rigtig flot at amningen er lykkedes så fint, når nu din datter er født før tid :o) Du skriver at hun ikke tager nok på og at du "egentlig også er parat til at stoppe amningen" - det er vigtigt for mig at sige, at du måske ikke behøver stoppe amningen helt, I kan vente og se hvad tiden bringer.
For nogen fungerer det rigtig godt, at bibeholde amning sen aften, nat og tidlig morgen - det er praktisk at kunne lægge barnet til brystet her og om dagen får barnet erstatning. Det fungerer for nogen og det er bare for at sige, at det jo ikke behøver være et spørgsmål om at gøre "enten eller", man kan nogle gange godt gøre "både og ".
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning / flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Amning / flaske
Formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød, vand af kop.
Amning / flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Amning / flaske
sover sin 3 lur
Aften 18: En lille smule grød eller evt. lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Amning / flaske og puttes til natten
Sen aften 23.30: Amning /flaske
Midt nat 03: Amning / flaske
Jeg har i planen her skrevet både amning og flaske ind, så er det op til dig at vurdere, hvornår du gør det ene og det andet. Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende :o)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske