Svar: Søvnløshed og amning

16. juni 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Søvnløse mor

Du fortæller at du tidligere har haft problemer med at sove om natten og at dette skyldtes stress. Det lyder sandsynligt og derfor må du overveje, hvad det er du spekulerer over, hvad er det for tanker du har, hvad er det du ligger og rumsterer med om natten - hvorfor kan du ikke sove?

Jeg synes i den forbindelse at du skal tale med lægen, det er vigtigt at du har det godt, at du ikke er stresset, ked af det, går rundt og har det skidt og derfor ikke kan sove.

Men derudover er der nogle gode råd du kan følge, for at sikre dig selv gode sovevaner:

- Luft ud i soveværelset hver dag, så rummet er fyldt med frisk og kølig luft.

- Sørg for at sengetøj er rent og rart at ligge i, vælg en dyne som passer dig - som ikke er for varm eller for tynd. Vælg en hovedpude, som du føler giver god støtte, som er rar at 'putte' med.

- Stå op samme tid hver dag, også selvom det er weekend. Det påvirker dit indre ur og det hjælper dig til også bedre at kunne komme i seng om aftenen.

- Drik ikke kaffe, cola og lignende ting inden sengetid

- Gå ikke sulten i seng, spis evt. en banan, drik et glas mælk.

- Spis aftensmad der hovedsageligt består af kylling, kalkun pasta, brød, fede fisk som laks og makrel, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Netop disse fødevarer indeholder tryptofan, som omdannes til serotonin i kroppen og netop serotonin er med til at forbedre vores søvnkvalitet

- Ha sex med din mand. Hvis I ikke er kommet igang med sexlivet efter fødslen, så er det godt at gå igang nu

- Tag et varmt bad inden sengetid, det kan også virke søvnfremkaldende.

- Når du ikke kan sove, så stig ud af din seng, sæt dig og læse en bog, gæt en kryds- og tværs. Lav noget som ikke er spændende, så du kan mærke at du bliver træt og gå så i seng igen. Der er ingen idé i at blive liggende og rode rundt i sengen, så stå op i stedet og gå i seng, når du atter føler dig træt.

- ...

Annonce

... Ha ikke fjernsyn i soveværelset, men prøv i stedet med forskellige afspændingsbånd, musik, øvelser eller lignende, som du kan ligge og lytte til, slappe af til.

Sovemedicin kan ikke anbefales når man ammer, så det dur ikke. Det er bedre at du prøver noget af ovenstående.

I forhold til din amning og flaskegivning, så må du et eller andet sted se hvad tiden bringer. Du må gerne give flaske, hvis du fornemmer at det vil give dig mere ro og måske gøre at du får slappet af og sovet. Men du må naturligvis også gerne amme ligeså meget du har lyst til og som Lærke viser behov for.

Det er sjældent at mælken bare stopper fra den ene dag til den anden og hvis Lærke spiser godt fra dig i løbet af dagen, så vil du fortsat producere mælk. Det er dog rigtigt at søvn har betydning for amningen og mælkedannelsen, amning om natten er også vigtigt, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolactin. Så søvn og natamning er vigtigt for opretholdelse af mælk og dermed amning generelt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er altid en risiko for at mælkemængden nedsættes og amningen stopper, hvis man begynder at erstatte amning med flaske. Udbuddet sættes efter efterspørgslen og jo mere din datter dier hos dig, jo mere mælk producerer du. Jo mere flaske hun får, jo mindre mælk tror kroppen der er brug for og jo mindre mælk vil du derfor producere.

Hvis løsningen hos jer viser sig at være sovepiller, så er der ikke anden løsning end at give flaske og det er så et valg du må træffe - det kan være et udmærket valg. Det er jo også vigtigt at du får din søvn, du har jo trods alt en lille pige du også skal tage dig af - for ikke at tale om storesøster:o)

Så jeg synes du skal tale med din læge for at komme årsagen til søvnløsheden nærmere. Når man kender årsagen, så er det også lettere at finde ud af hvad behandling man skal give dig.

Rigtig meget held og lykke, håber du hermed er hjulpet lidt videre.

Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.