Svar: Søvnløshed og amning
16. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Søvnløse mor
Du fortæller at du tidligere har haft problemer med at sove om natten og at dette skyldtes stress. Det lyder sandsynligt og derfor må du overveje, hvad det er du spekulerer over, hvad er det for tanker du har, hvad er det du ligger og rumsterer med om natten - hvorfor kan du ikke sove?
Jeg synes i den forbindelse at du skal tale med lægen, det er vigtigt at du har det godt, at du ikke er stresset, ked af det, går rundt og har det skidt og derfor ikke kan sove.
Men derudover er der nogle gode råd du kan følge, for at sikre dig selv gode sovevaner:
- Luft ud i soveværelset hver dag, så rummet er fyldt med frisk og kølig luft.
- Sørg for at sengetøj er rent og rart at ligge i, vælg en dyne som passer dig - som ikke er for varm eller for tynd. Vælg en hovedpude, som du føler giver god støtte, som er rar at 'putte' med.
- Stå op samme tid hver dag, også selvom det er weekend. Det påvirker dit indre ur og det hjælper dig til også bedre at kunne komme i seng om aftenen.
- Drik ikke kaffe, cola og lignende ting inden sengetid
- Gå ikke sulten i seng, spis evt. en banan, drik et glas mælk.
- Spis aftensmad der hovedsageligt består af kylling, kalkun pasta, brød, fede fisk som laks og makrel, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Netop disse fødevarer indeholder tryptofan, som omdannes til serotonin i kroppen og netop serotonin er med til at forbedre vores søvnkvalitet
- Ha sex med din mand. Hvis I ikke er kommet igang med sexlivet efter fødslen, så er det godt at gå igang nu
- Tag et varmt bad inden sengetid, det kan også virke søvnfremkaldende.
- Når du ikke kan sove, så stig ud af din seng, sæt dig og læse en bog, gæt en kryds- og tværs. Lav noget som ikke er spændende, så du kan mærke at du bliver træt og gå så i seng igen. Der er ingen idé i at blive liggende og rode rundt i sengen, så stå op i stedet og gå i seng, når du atter føler dig træt.
- Ha ikke fjernsyn i soveværelset, men prøv i stedet med forskellige afspændingsbånd, musik, øvelser eller lignende, som du kan ligge og lytte til, slappe af til.
Sovemedicin kan ikke anbefales når man ammer, så det dur ikke. Det er bedre at du prøver noget af ovenstående.
I forhold til din amning og flaskegivning, så må du et eller andet sted se hvad tiden bringer. Du må gerne give flaske, hvis du fornemmer at det vil give dig mere ro og måske gøre at du får slappet af og sovet. Men du må naturligvis også gerne amme ligeså meget du har lyst til og som Lærke viser behov for.
Det er sjældent at mælken bare stopper fra den ene dag til den anden og hvis Lærke spiser godt fra dig i løbet af dagen, så vil du fortsat producere mælk. Det er dog rigtigt at søvn har betydning for amningen og mælkedannelsen, amning om natten er også vigtigt, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolactin. Så søvn og natamning er vigtigt for opretholdelse af mælk og dermed amning generelt.
Der er altid en risiko for at mælkemængden nedsættes og amningen stopper, hvis man begynder at erstatte amning med flaske. Udbuddet sættes efter efterspørgslen og jo mere din datter dier hos dig, jo mere mælk producerer du. Jo mere flaske hun får, jo mindre mælk tror kroppen der er brug for og jo mindre mælk vil du derfor producere.
Hvis løsningen hos jer viser sig at være sovepiller, så er der ikke anden løsning end at give flaske og det er så et valg du må træffe - det kan være et udmærket valg. Det er jo også vigtigt at du får din søvn, du har jo trods alt en lille pige du også skal tage dig af - for ikke at tale om storesøster:o)
Så jeg synes du skal tale med din læge for at komme årsagen til søvnløsheden nærmere. Når man kender årsagen, så er det også lettere at finde ud af hvad behandling man skal give dig.
Rigtig meget held og lykke, håber du hermed er hjulpet lidt videre.
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske