Svar: Hvorfor producerer jeg ikke nok mælk?
15. juni 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Tanja
Det er en ond cirkel I er kommet ind i, for jo mere ked af det, trist og stresset du er, jo sværere har din mælk ved at løbe og jo sværere mælken løber, jo mindre spiser din datter og jo mere ked af det bliver du ...
Hvad er det vigtigste lige her? Kan vi ikke blive enige om at lige nu og her er det, at din datter begynder at tage på, at din datter får den mængde mælk hun har behov for?
Derfor vil jeg give din sundhedsplejerske ret i at det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde at supplere med en flaske. Det betyder ikke at du skal opgive amningen helt, hvem siger at du ikke kan gøre begge dele? Hvem siger at ikke en flaske en gang imellem måske netop kunne give det overskud du har behov for, for at begynde at producere mere mælk?
For at vurdere, hvorvidt ens barn trives med amning, så er der nogle forskellige ting man skal se efter, - de kommer her:
- Du kan mærke at du har mælk. Brysterne er tunge og du kan mærke at brystet er mere blødt og eftergiveligt, når dit barn har spist hos dig. At der er forskel på den side, som barnet har spist ved og den side, som barnet endnu ikke har spist ved.
- Når dit barn spiser hos dig, kan du høre og se at det spiser med en god rytme. Spiser lidt hurtigt i begyndelsen, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at dit barn synker mælken. Barnet vil sutte, sutte, sutte, holde en lille pause og vente på at mælken strømmer og derefter kan du høre at barnet synker mælken.
- Du kan se mælk i mundvigene på dit barn, når barnet spiser og når det slipper. Derudover tager dit barn godt fat og spiser ivrigt og gerne.
- Når dit barn slipper brystet virker det mæt, glad og tilfreds. Nogle gange falder barnet veltilpas i søvn ved brystet, fuldstændig slap og tydeligt fyldt med mælk
- Dit barn melder sig selv til måltiderne og du lægger dit barn til brystet når det har lyst. En gang imellem vil barnet kun die kortvarigt og det er helt normalt. Her tager barnet kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil barnet die lidt længere tid og tager et egentligt måltid. Du ammer mindst 6 gange i døgnet, meget gerne mere i begyndelsen.
- Dit barns mave fungerer godt. Der kommer afføring hyppigt, det vil sige flere gange dagligt og det passer ofte med at når du ammer og der kommer mælk ind, så kommer der også noget ud. Afføringen er gul, nogle gange lidt remoulade farvet, den er grødet og nogle gange lidt vandig i konsistensen
- Barnet tisser mindst 6 gange i døgnet og urinen er klar. Ofte tisser barnet lige når bleen tages af, læg derfor mærke til den stråle urin der kommer og hvordan den ser ud. Den må ikke være koncentreret.
- Barnet tager fint på, det vil sige mindst 200g om ugen og altså gerne mere. Barnet må gerne tabe sig lidt de første dage efter fødslen men derefter skal barnet begynde at tage på.
- Dit barn virker generelt roligt og veltilfreds. Det spiser og sover og har ind imellem overskud til at være vågen, pludre og være i kontakt med dig. Barnet er i begyndelsen kun vågen få timer af gangen, spiser og sover så igen. Men når barnet er vågent så vil det være aktivt interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme og nu hvor din datter er 3 måneder gammel, vil hun naturligt begynde at være mere vågen og mere aktiv.
Jeg ved at I har haft problemer med svampeinfektion og det påvirker også din amning og din mælkedannelse. Derfor er det naturligt at det kræver en ekstra indsats at få mælkemængden op igen efter en sådan omgang. Da du tidligere har haft en depression vil man ikke anbefale at du tager medicin for at øge mælkemængden, der er 'kun' den gammeldags metode at gøre brug af, nemlig at lægge til så meget som muligt. Jo mere du kan amme, jo hyppigere - jo mere mælk kommer der.
Derfor vil jeg foreslå dig, at du forsøger at amme hende fra begge bryster imellem hver lur i løbet af dagen. Starte med at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner, hjælp hende med at spise effektivt og godt der, lad hende bøvse, pludre osv. skift hende og tilbyd så modsatte bryst inden hun skal puttes til lur igen. På den måde får du stimuleret dine bryster ekstra og får hende fyldt ekstra op, så hun forhåbentlig kan sove en lidt længere lur.
Det giver også ekstra mælk at amme sen aften, nat og tidlig morgen, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon der. Man kan også øge sin mælkemængde yderligere ved at malke ud. Man kan gøre det at man malker ud fra det ene bryst imens barnet dier ved det andet. Eller man kan malke ud imellem to amninger. Se i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og derfor vil du godt kunne opleve at din datter vil sove en længere lur, hvis du giver hende en flaske mme. Det er sådan at modermælkserstatning er længere tid om at blive fordøjet i barnets tarmsystem og det er blandt andet også derfor at børn der får modermælkserstatning ofte ikke spiser helt så hyppigt som børn der bliver ammet. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.
Du har naturligvis ret i at det ikke er helt uden risiko at give modermælkserstatning til en pige på 3 måneder. Dannelsen, produktionen af modermælk hænger som sagt sammen med efterspørgslen - jo mere du ammer, jo mere mælk producerer du. Der er derfor altid en risiko for at mælkemængden vil nedsættes, hvis man går ind og erstatter en amning med flaske.
Derfor kan man i stedet nogle gange gøre det, at man starter med at amme, så barnet kommer til brystet, får stimuleret og kroppen ligesom registrerer at barnet har behov for mad på det tidspunkt og så supplere op med modermælkserstatning efterfølgende. Det vil sige at du starter med at amme din datter og så giver hende en flaske lige efter, altså inden hun så puttes til at sove.
På sigt vil dette dog normalt også påvirke til nedsat mælkemængde hos mor, men hvis man så samtidig sørger for at lægge hyppigere til om dagen, får hvile, sørger for at få mad, drikke osv. som alt sammen er vigtigt, så kan det godt fungerer sådan i en periode indtil mors mælk er på barnets behov igen ...
Og når det så er sagt, så er det også meget vigtigt for mig at sige, at du skal prioritere dine ressourcer og hvad du vil bruge din energi på. Det er dejligt at du gerne vil kæmpe for amning og bruge tid på dette, men du har også en dreng, som har brug for sin mor. Storebror er stadig ikke ret gammel og personligt synes jeg det er synd at prioritere en brystpumpe fremfor ham!
Den gode mor sidder ikke i brysterne, men i hjertet og man kan være en fuldstændig ligeså god mor selvom man ikke ammer sit barn!
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke - og stort knus fra mig til dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske