Brev:
Stiger ud af sengen
15. juni 2009
Alder:
22 mdr.
Stiger ud af sengen
Hej Helen :)
Det er næsten gået 1 år siden vi havde brug for dine gode råd og nu har vi brug for dig igen.
Vigga bliver 2 år til august. Hun stortrives og udvikler sig så hurtigt, altid glad og har en dejlig humor. Hun elsker at komme i børnehave, spiser godt og er godt igang med at udvikle begge sprog (svensk-dansk) specielt efter hun fik dræn i begge ører her i maj.
Vores problem er, at vi har købt en juniorseng hvor Vigga har mulighed for at kravle ud nede i fodenden. Tremmesengen var ved at være lidt for lille og vi brugte pinsen på at vænne hende til den nye seng. Men det er aldrig gået særlig godt.
Før kunne vi udføre vores ritual tandbørstning mm, sige godnat lægge hende og gå og så sov hun.....
Men nu synes Vigga det er smaddersjovt at kravle ud af sengen 72 gange efter vi har lagt hende. Hun bliver inde på værelset eller så stikker hun hoved lige på gangen og kalder - hun kommer ikke ud, så hun har forstået, at hun skal blive på værelset, men ikke at hun skal blive i sengen. Hun elsker så at vi kommer hen til værelset, hun siger heeeeej så griner hun og løber hen til sengen. Vi lægger hende, siger nu skal du sove, godnat, et kys, putter hende med sovedyret og går igen så starter møllen forfra indtil en af os ender med at ligge på gulvet og lade som om vi sover, og så går der typisk 20-60 min til hun sover.
De sidste 2 dage har dét så heller ikke hjulpet og så er det endt med at vi selv er gået i seng og taget hende ind til os.... Det er rigtig hyggeligt men jeg synes det er en træls vane vi er ved at få, man mister tålmodigheden så gør man bare hvad der er nemmest. Og Vigga får i mine øjne sin vilje og bliver forvirret, fordi vi skifter kurs hele tiden så hun ikke bliver ked af det - Vigga kan blive rigtig ked af det og vi har erfaret de sidste måneder at hun kan blive rasende altså virkelig rasende !
Vi ønsker det skal være som før og har brug for en god teknik. Vi har prøvet nogle af dine tidligere råd som 3 minutters teknikken hvor vi var inde hver 3 minut således hun ikke nåede at kravle ud af sengen men den holdt ikke længe. Vi skælder ikke ud men taler til hende siger godnat, nu skal du sove osv.
Til middagsluren mærkelig nok lægger vi hende stadig og går uden problemer. Der er ikke noget nyt i rutinerne, hun kommer stadig i seng ved 19:30 tiden og sover sin middagslur i børnehaven på alt fra 40 min til 1½ time. Hun spiser ikke søde sager før hun går i seng og vi forsøger alle at gå lidt ned i tempo i alt hvad vi gør når sengetiden nærmer sig.
Vi har talt om, vi skal prøve at lukke døren til hendes soveværelse helt, hun kan ikke åbne den endnu, men tror du så ikke bare hun ville sætte sig og lege ? Eller så bliver hun ked af det.
En aften prøvede vi på skift og lægge hende i seng igen uden at sige noget overhovedet men så endte hun med at være rigtig ked af det og det vil vi ikke.
Vi har ikke noget imod at være konsekvente og kan godt klare hun græder lidt, der er også forskel på gråden om det er fordi hun ikke gider, er bange, har ondt osv, uanset skal det bare ikke blive til frustration for både hende og os.
Min mand er ikke lige så stædig som mig længere, han siger hver dag, han snart henter tremmesengen igen, fordi han er virkelig træt om aftenen om og træthed bidrager ikke til at man orker tage kampen op med vores lille bandit ;)
Jeg har også overvejet om vi skal putte hende før, ikke fordi jeg synes hun virker træt, men hun bruger kroppen mere nu end for 3 måneder siden hun løber, hopper, kravler, danser og der er gang i den hele tiden. I denne alder bliver børn hurtigere overtrætte...
Håber du har nogle gode fif i ærmet til os inden tremmesengen bliver samlet igen ;))
Tak for en super brevkasse.
Vigga mor :)