Svar: Ammestop og bule i brystet
29. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Dejligt at ammestoppet er gået så godt for jer begge, det er dejligt når de lykkes at nedtrappe, så både mor og barn kan være med og det hele bliver en positiv oplevelse :o)
Knuden du mærker i brystet kan være en tilstoppet mælkegang og det bør undersøges. Det kan udvikle sig til en byld (abces) og du bør få dit bryst scannet, for at man kan se hvad det er.
Hvis det er en byld i brystet du har, så vil den som du skriver være øm og huden omkring vil ofte være misfarvet og hævet - det kan dog være svært at se, når den sidder lige bag brystvorten. Du vil ofte også opleve at få feber, almen utilpashed og lignende, hvis den ikke bliver behandlet.
Så jeg vil anbefale dig at du tager til lægen og får ham/hende til at kigge på det. Derudover vil jeg anbefale dig at du får en henvisning til sygehuset hvor de kan tilbyde dig en ultralydsscanning, så hvis det er en byld du har, så kan den blive behandlet hurtigst muligt. Det er altså i dag at du skal ringe til lægen!
Rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske