Svar: Signalforvirring ved amning

24. maj 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ingeborg

Tillykke med din lille datter :o)

Din datter er stadig ikke ret gammel og det tager tid at få etableret en amning, faktisk siger man at det tager ca 3 uger for mælken at tilpasse sig barnets behov og dette kan sagtens variere lidt efter, hvorvidt barnet har været lagt til med det samme i forbindelse med fødslen, om man har født almindelig og ukompliceret eller om der har været komplikationer undervejs hos mor og/eller barn.

Så at amningen ikke kører fuldstændig på skinner hos jer er altså helt normalt, det skal lige have lidt tid, så gå ikke i panik :o)

Det er godt at du har ammet før, det er med til at stimulere til mælk nu og er således positivt for din amning. Det lyder også som om at du har masser af mælk, du beskriver en pige som gerne dier, du kan se at hun har mælk i mundvigene og du kan mærke at mælken løber til og at hun synker. Det er rigtig godt.

Frustration ved brystet kan skyldes flere ting, men det man som udgangspunkt skal overveje hos dig er:

- Mælkemængde, er der mælk nok eller er der for meget mælk
- Hvor hurtigt virker nedløbsrefleksen

Hvis du mangler mælk så vil din datter blive frustreret, når hun ligger ved brystet, fordi hun sutter og sutter uden at få nok ud af det. Det lyder ikke som om at du mangler mælk.

Hvis du har for meget mælk, så kan din datter blive frustreret, fordi hun ikke rigtig kan følge med, det løber til hende i stride strømme og når hun slipper så sprøjter det ud i hovedet på hende. Hun synker højlydt og du er ikke i tvivl om at mælken sprøjter til hende.

Men det kan også handle om nedløbsrefleksen. Mange kvinder tror at nedløbsrefleksen er noget der virker i begyndelsen af en amning, men sådan er det ikke. Den påvirkes hele tiden og det fungerer ved, at barnet skal die ved brystet, så sendes der nogle signaler op til din hjerne at mælken skal begynde at løbe og så løber mælken til barnet, der spiser og synker veltilpas. Barnet dier igen, nye signaler sendes, mælken løber og barnet synker. Det vil altså være normalt med en ammerytme som lyder nogenlunde sådan her: sutte, sutte, pause, vente på mælken, synke, synke, synke. Sutte, sutte, sutte, pause, vente på mælken, synke, synke, synke.

Hvis man har ondt, hvis man er stresset, hvis barnet er for uroligt, hvis man ikke får slappet godt nok af når man skal amme osv. så kan det alt sammen forsinke nedløbsrefleksen. Normalt tager det ca 30 sekunder for mælken at løbe til, men sidder man og spænder, er man urolig, har ondt eller lignende, så forlænger man måske tiden til 3 minutter i stedet - og så bliver barnet frustreret, slipper, tager fat, slipper, tager fat.

Det kan hjælpe at stimulere brystet lidt inden barnet kommer til, nulre brystvorterne, prøve at massere brystet lidt, forsøge at malke lidt ud - ved at sætte gang i mælken, så mærker barnet at der er noget at komme efter og dier mere roligt.

Nogle gange hjælper det også at give barnet lidt mælk i mundvigene med en engangssprøjte, så barnet mærker at mælken er der, tager fat, mor slapper af og så begynder mælken at løbe.

Man kan også få en syntocinonspray hos lægen som hjælper mælken til at løbe. Det er en hormonspray og den er på recept.

Det er rigtigt hvad du skriver, at det er svært at vurdere hvad der sker hos jer, når jeg ikke kan være der i situationen. Umiddelbart så lyder det som om at du har masser af mælk, at du måske skal passe på med ikke at stresse for meget når hun afviser, læg hende evt. til brystet i en ny stilling - prøv f.eks. tvillingestillingen og se så om hun ikke tager fat igen.

Men ellers så lyder det faktisk ...

Annonce

... også som om at du ikke skal presse hende for meget. Det lyder umiddelbart som om at hun nok skal få hvad hun har behov for, hvis du forsøger at lade hende styre det selv.

Din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er mere vandholdig og slukker tørsten, hvor den sidste del af mælken er tykkere, minder mere om fløde. Det giver ro i maven at få den fede fløde med ud og det er den der giver hende elastikker og gør hende til en michellinbaby. Derfor er det vigtigt at hun tilbydes et bryst af gangen og spiser 'i bund' der og ikke spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden side. Hvis hun spiser kortvarigt på begge sider, så kan man risikere at hun får en større del af den vandholdige mælk og dermed mere uro i maven, hvilket også vil gøre hende mere søgende og det kan være svært at afkode hendes signaler.

Derudover har det at du ammer efter ovenstående princip (en side, skiftning, anden side) den fordel, at du får stimuleret begge bryster imellem hver lur og det er med til at øge og opretholde din mælkemængde. Derfor er det en god idé at du lige i øjeblikket prøve at amme hende, når hun vågner af en lur - hun må naturligt være sulten og tørstig, når hun har sovet. Sørg for at hun spiser effektivt og godt fra det ene bryst her, skift hende så, snak med hende og am hende så fra modsatte bryst inden du putter hende igen.

Amning her er et tilbud, nogle gange dier hun kortvarigt og tager toppen den vandholdige mælk, som slukker tørsten, andre gange spiser hun mere og atter andre gange afviser hun og har ikke behov for ekstra.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal være opmærksom på at når hun gentagende gange slipper, tager fat, slipper tager fat, så så sluger hun naturligt en del luft. Det kan afhjælpes ved at lægge til i forskellige ammestillinger og du kan her forsøge dig med tvillingestillingen eller det der hedder ballerinastillingen, hvor hun sidder lidt mere oprejst, når hun spiser. Når man bruger ballerinagrebet, så lægger man den modsatte hånd under brystet med håndfladen opad. Når barnet kommer til brystet holder din hånd let under hendes hage, f.eks. med din pegefinger, som en let støtte, der hjælper hende til at holde vacuum.

Når hun har fat om brystet og spiser, så skal du ikke tage hende fra. Du skal altså lade hende spise rytmisk og naturligt og gå ud fra at hun selv slipper, hvis hun har behov for at bøvse. Hvis hun bare spiser stille og roligt, så lad hende spise det hun vil og prøv så at bøvse, når hun er færdig.

Nogle børn har et stort suttebehov og det gælder måske også din datter. Hvis du er sikker på at hun spiser godt og får det hun har behov for, så kan en sut efter amning og inden hun skal sove være en idé. Hun skal ikke holdes hen med en sut, men hun må gerne få en sut inden hun skal sove, hvis den kan hjælpe til lidt mere ro og gøre at hun bedre overgiver sig til søvnen. Når hun så vågner, så ammes hun igen som ovenfor beskrevet, skiftes og tilbydes modsatte side inden hun atter skal have en lur.

Hvis hun bliver frustreret over at du tilbyder for tit, så tal højt, sig "Nå, vil du ikke ammes, jamen så går vi lidt rundt i stedet" og så er det sådan I gør. Hun skal jo også lære at mærke om hun er sulten eller har behov for bare at sutte, komme af med en bøvs osv. og når hun er hos dig, så søger hun måske hele tiden fordi du lugter af mælk og forbindes med amning - men det er måske ikke altid mælk der er løsningen. Så du er nød til at prøve jer frem og tilbyde hende, når behovet er der, men heller ikke presse hende unødigt :o)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire