Svar: Manglende spiselyst om natten
22. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Tine
Din dreng er kun godt 5 uger gammel og derfor skal du naturligvis sikre dig at han får mad nok .. ikke at du mangler mælk, men mere at det normalt vil være vigtigt at han ikke sover f.eks. 7 timer i træk uden at få mælk. Han har brug for hyppige måltider igennem hele døgnet, for at få sit behov for mælk stillet.
Skal du ikke til lægen med ham nu? Så kan lægen veje ham og du får en idé om hvorvidt han får den mængde mælk han har behov for eller om du er nød til at vække ham om natten.
Ud fra det du fortæller, så lyder det som om at han spiser rigtig godt i dagtimerne. Du fortæller at han spiser meget intens de første 5-10 minutter og herefter spiser han roligere og mere langsomt - ikke nødvendigvis det samme som hygge, men det handler mere om at mælken her løber mere roligt til ham :o)
Tegn på at din dreng trives med amning er:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.
Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er ældre inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere.
Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Det er rigtig godt at du hjælper ham med at få bøvset, det er vigtigt at han kommer af med luften. Vær her opmærksom på at det at få en sut at sutte på nogle gange kan give ro i maven. Børn der ikke er så gode til at bøvse skal jo af med luften og her i form af en prut. Det vil sige at luften skal bevæge sig hele vejen igennem systemet og det kan naturligvis give lidt ekstra mavekneb. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således både luft og mælk igennem systemet uden at der kommer ekstra mælk med. Så en sut kunne måske også hjælpe jer.
Sutten skal i givet fald gives, når din dreng er ammet og mæt og har brug for hjælp til at overgive sig til søvnen og få ro i maven. Det er vigtigt at du ikke bruger sutten på det tidspunkt, hvor han skal bruge energi på at spise, han må således ikke holdes hen med en sut. Undersøgelser viser at børn der få sut spiser en gang mindre i døgnet ved brystet - det gør naturligvis ikke spor, når der er tale om børn som ellers ville spise ved brystet hele tiden, men hvis der er tale om et barn som springer måltider over, så skal man være lidt ekstra opmærksom.
Du skal også være opmærksom på at maven fungerer - har han gang i maven, er afføringen blød og let for ham at komme af med, går der lang tid imellem hans afføringer? Det kan nemlig også spille ind på hans appetit og lyst til brystet og det er faktisk sådan at man nogle gange må behandle ammebørn med laktulose for at holde maven igang. Det er fint og helt naturligt at børn der ammes kan have 7-10 dage imellem deres afføringer, men det er kun okay, hvis de trives med det. Hvis barnet har ondt i maven, nedsat appetit osv. så kan det være nødvendigt med lidt laktulose for at holde gang i maven.
Jeg tror ud fra det du fortæller ikke at du skal være nervøs for om du har mælk nok, det lyder ikke til at være problemet hos jer - det lyder snarere som om at I skal se på hvordan maven fungerer og se om nogle af ovenstående råd kan hjælpe jer der. Derudover skal du naturligvis få tjekket din drengs vægt, for hvis han kan indtag mælk nok i dagtimerne, så behøver han ikke at spise om natten - men kniber det med at holde vægten og indtage mælk nok i løbet af dagen - ja så skal han ammes om natten :o)
Jeg håber alle mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske