Svar: Rigelig med mælk!... nogen gange...
19. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære NilleMor
Nogle kvinder er utroligt følsomme overfor stress, den mindste ændring i hverdagen og mælkeproduktionen falder, de får brystbetændelse osv. Andre kvinder oplever ikke disse ændringer og sådan er vi så forskellige - det lyder som om at du hører til de første.
Det at din mand er hjemmefra og du står med hele ansvaret alene, påvirker tilsyneladende din mælkemængde. Det kan både være på det følelsesmæssige mere psykologiske plan, det kan også være mere fysiske årsager, at du har en masse praktisk du skal tage dig til og derfor ikke får den samme ro og mulighed for at lægge dig og slappe af.
Det er rigtig godt at du malker ud, når du føler overskuddet er der og du så giver din udmalkede mælk på flaske, når du føler det er nødvendigt. Det er sådan, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du selv producere. Selvom du malker ud og således stimulerer til mælk med en brystpumpe, så vil det ikke give samme effekt, som når din dreng dier hos dig, så på sigt vil og kan det være svært at opretholde en passende mælkemængde med udmalkning. Det er rigtig amning - barn direkte på brystet, som er det bedste.
Det samme gælder, hvis du stopper de natlige amninger, netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og derfor er især natamning med til at øge og holde mælkemængden igang. Hvis du begynder at give mere flaske om natten, så vil din mælkedannelse naturligt nedsættes, hvor det at du lægger til brystet og lader ham die alt det han vil, faktisk er med til at holde mælkedannelsen igang ...
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne undvære amning midt nat. De har i den alder ernæringsmæssigt ikke behov for amning midt om natten, men har dog stadig brug for amning inden de puttes, sen aften omkring midnat og igen tidlig morgen inden man står op - samt naturligvis i løbet af dagen. Det er således normalt at man i 6 måneder alderen ammer f.eks. kl. 20-24-06 og derudover 3 gange i løbet af dagen.
Så når du spørger hvornår du kan stoppe de natlige amninger, så stopper disse faktisk ikke. Amning på ydertidspunkterne er stadig vigtig så længe man ammer - men amningen midt nat kan springes over omkring 6 måneders alderen. Ønsker man ikke at amme, så vil barnet naturligt have behov for flaske på de angivne tidspunkter - behovet for mælk er der uanset om man ammer eller giver flaske og så kan man jo diskutere, hvad der er lettest og rarest for hele familien :o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske