Svar: Rigelig med mælk!... nogen gange...

19. maj 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære NilleMor

Nogle kvinder er utroligt følsomme overfor stress, den mindste ændring i hverdagen og mælkeproduktionen falder, de får brystbetændelse osv. Andre kvinder oplever ikke disse ændringer og sådan er vi så forskellige - det lyder som om at du hører til de første.

Det at din mand er hjemmefra og du står med hele ansvaret alene, påvirker tilsyneladende din mælkemængde. Det kan både være på det følelsesmæssige mere psykologiske plan, det kan også være mere fysiske årsager, at du har en masse praktisk du skal tage dig til og derfor ikke får den samme ro og mulighed for at lægge dig og slappe af.

Det er rigtig godt at du malker ud, når du føler overskuddet er der og du så giver din udmalkede mælk på flaske, når du føler det er nødvendigt. Det er sådan, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du selv producere. Selvom du malker ud og således stimulerer til mælk med en brystpumpe, så vil det ikke give samme effekt, som når din dreng dier hos dig, så på sigt vil og kan det være svært at opretholde en passende mælkemængde med udmalkning. Det er rigtig amning - barn direkte på brystet, som er det bedste.

Det samme gælder, hvis du stopper de natlige amninger, netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon ...

Annonce

... prolaktin og derfor er især natamning med til at øge og holde mælkemængden igang. Hvis du begynder at give mere flaske om natten, så vil din mælkedannelse naturligt nedsættes, hvor det at du lægger til brystet og lader ham die alt det han vil, faktisk er med til at holde mælkedannelsen igang ...

De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne undvære amning midt nat. De har i den alder ernæringsmæssigt ikke behov for amning midt om natten, men har dog stadig brug for amning inden de puttes, sen aften omkring midnat og igen tidlig morgen inden man står op - samt naturligvis i løbet af dagen. Det er således normalt at man i 6 måneder alderen ammer f.eks. kl. 20-24-06 og derudover 3 gange i løbet af dagen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så når du spørger hvornår du kan stoppe de natlige amninger, så stopper disse faktisk ikke. Amning på ydertidspunkterne er stadig vigtig så længe man ammer - men amningen midt nat kan springes over omkring 6 måneders alderen. Ønsker man ikke at amme, så vil barnet naturligt have behov for flaske på de angivne tidspunkter - behovet for mælk er der uanset om man ammer eller giver flaske og så kan man jo diskutere, hvad der er lettest og rarest for hele familien :o)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.