Svar: Amning og fremme mælkeproduktion

19. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Line

Der er ikke nogle bestemte fødevarer som har dokumenteret effekt i forhold til at kunne fremme mælkeproduktionen.

Hvis man gerne vil øge sin mælkeproduktion, så er det bedste man kan gøre, at lægge hyppigt til brystet. Det handler om efterspørgsel og udbytte - jo mere barnet lægges til brystet, altså jo hyppigere barnet dier, jo mere bliver kroppen klar over at der er et behov og jo mere mælk bliver der produceret.

Derfor giver det mere mælk at amme hver 2 time fremfor at amme hver 4 time, - det er altså hyppigheden og ikke varigheden der har betydning.

Derudover har det noget at sige, hvordan man ammer, altså at barnet skal lægges rigtigt til, dier med korrekt teknik, at man ammer i forskellige ammestillinger osv. Ligesom det fremme mælkedannelsen at amme om natten, fordi man her producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det har også noget at sige, om man har ammet tidligere - flergangsfødende får f.eks. ofte mælk lidt tidligere end første gangsfødende kvinder gør.

Det kan også have noget at sige, at man sørger for at få mad og drikke indenbords, at man får et bad i løbet af morgenen osv. men det handler mere om at man man som mor ...

Annonce

... har brug for de ekstra kræfter og ressourcer det giver at bruge lidt tid på sig selv, mere end det handler om det egentlige indtag. Jo mere afslappet og rolig mor er, jo lettere flyder mælken også og jo mere stresset mor er, jo sværere har hun ved at producere mælk.

Et gammelt husmoderråd er at drikke mørk maltøl, men dette anbefales ikke mere, da man som ammende ikke bør indtage alkohol. Det menes også at effekten af øl skyldtes den lidt beroligende virkning netop på grund af alkoholen mere end egentlig virkning af humle, malt eller andet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man kan også købe ammete, som skulle være sammensat således at det kan fremme mælkeproduktionen. Men dette har så vidt jeg ved ikke dokumenteret effekt og mange af dem giver faktisk børnene mavekneb - især te som indeholder annis og fennikel anbefales ikke.

Så vil man drikke te, så skal man gøre det for sin egen skyld, fordi man nyder det, slapper af med det og synes det er rart og igen - netop det at man tager sig tid til at lave sig en god kop te og sætte sig og nyde den - ja det kan have en positiv virkning på mælkedannelsen, men det er ikke på grund af urterne i teen ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående, fortsat god dag :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre