Svar: Skriger, når jeg lægger hende til brystet
13. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Arzu
Det er rigtigt at din datter tager for lidt på, hvis hun kun tager ca 100g på om ugen og det er derfor vigtigt at du taler med enten din læge eller din sundhedsplejerske om hvad du skal gøre og hvad grunden kan være ...
Når børn afviser brystet, så kalder man det ammestrejke. En ammestrejke kan opstå langsomt eller akut fra den ene dag til den anden. Man kan opleve ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.
Det kan også handle om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation...
Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.
De kan begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.
Du skriver at du har forsøgt med flasken og det lyder som den rigtige beslutning, da din datter ikke tager nok på. Det lyder som om at hun har behov for et supplement. Du kan forsøge med en anden type modermælkserstatning for at se om det er smagen af mælk hun ikke kan lide. Du kan købe Blå Allomin 1, Nan 1, HIPP modermælkserstatning eller Babymælk fra Arla. Du kan prøve at se om et andet mærke vil smage hende bedre.
Det kan også være at hun har svært ved at finde ud af at sutte på flasken. Det kræver lidt forskellig teknik at sutte på henholdsvis flaske og bryst. Derfor hjælper det nogle gange at forsøge med en anden type sutteflaske, altså en anden flaskesut. Hvis din datter bruger sut, så prøv at finde en sutteflaske som minder om den.
Generelt skal du være forsigtig med at bruge almindelig sut, hun kan godt have sutten så meget i munden at hun ikke har lyst til at sutte på brystet ...
En anden måde at få lidt ekstra mælk i hende på er ved at give hende modermælkserstatning i munden - enten af et lille bæger eller ved at dryppe det ind i munden med en lille sprøjte. Det hjælper ofte også at få far eller en anden til at give flasken, fordi de ikke forbindes med amning ligesom dig. Du lugter af mælk og det kan godt forvirre din datter.
Men som sagt, så er det vigtigt at du kontakter din læge eller din sundhedsplejerske, som må finde ud af, hvorfor din datter har så svært ved at spise og hvad I skal gøre ved det.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske