Svar: Amning - hvornår er det tid at stoppe?
11. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Anja
Der er absolut ikke grund til at du skal stoppe med at amme. Du nyder amningen, du nyder den stund, den nærhed det giver jer og det knytter jer på en eller anden måde stadig tæt sammen, hvilket er vigtigt fordi du er startet arbejde og det er far der går hjemme. Amningen er på den måde god for dig.
Amningen som den kører nu er også god for Christian. Han falder fuldstændig til ro når du ammer ham, den er vigtig for hans putteritual, den er med til at han føler sig tryg og sover godt. Han er ikke afhængig af brystet for at kunne sove, han falder fint i søvn uden brystet om dagen og han vågner ikke og søger brystet ekstra om natten. Han fylder sig ikke med mælk, men spiser sundt og varieret - amningen er for ham god, tryg - og han nyder som dig, den stund I har sammen.
Det er mit indtryk at mange børn selv begynder at sige amningen lidt fra i den alder Christian har nu, men det er bestemt ikke alle. sundhedsstyrelsen anbefaler at man ammer sit barn delvist til 12 måneders alderen og derefter sålænge både mor og barn synes det er rart.
WHO anbefaler at man ammer så længe som muligt, gerne til barnet er 2 år og der er undersøgelser som viser, at jo længere tid man ammer, jo mindre er risikoen for brystkræft. For hver 12 måneders amning reduceres risikoen med 4,3%. Den beskyttende effekt ved en lang ammeperiode kan forklare forskellen på hyppigheden af brystkræft udviklingslande og industrialiserede lande. Man skal her også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.
Samtidig er det i Danmark også sådan, at vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1½-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur…
Tidspunktet for ammestop må derfor afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender. Ligsom man naturligvis også skal lytte til sig selv og egne behov.
Du skriver at du har svært ved at finde ud af det rette tidspunkt for ammestop og at din tvivl især handler om at du har lyst til at kunne gå ud, være i byen med din mand, uden at være afhængig af at skulle hjem til puttetid for at amme.
Min umiddelbare tanke er at du sagtens kan amme inden natten ligeså længe du og Christian nyder det og skal I så i byen en dag, så kan den der passer ham give ham en kop mælk og en banan, lægge sig med ham eller sidde hos ham, kærtegne ham, berolige og betrygge osv. Han kan fint lære at falde i søvn uden mor, hvis han skal det en enkelt aften. Faktisk vil det ofte give sig selv, netop fordi du ikke er der, så er den mulighed udelukket og så accepterer barnet naturligt den nye situation ...
Christian vil naturligt blive mere og mere bevidst om amning og jo ældre han bliver, jo mindre er sandsynligheden for at han selv siger fra. Hvis du stopper med at amme efter 1 års alderen vil det således ofte være dig der skal tage beslutningen om at nu er det slut. Det plejer dog ikke at være noget større problem, hvornår rette tidspunkt er, må du prøve at vurdere.
Hvis du har lyst til at amme lidt længere, så tænker jeg at det er fint. Det kan være dejligt for Christian at bibeholde amningen når han starter i dagpleje, det vil give ham ro, hjælpe ham med at koble fra og overgive sig til søvnen netop i den periode, hvor han oplever så meget mere nyt og spændende. Når han så er kørt ind der, så kan du måske overveje at stoppe - hvordan ville du have det med at amme ham, til han var omkring 15 måneder ...? Bare et forslag ...
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske