Brev:
Amning - hvornår er det tid at stoppe?
11. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Amning - hvornår er det tid at stoppe?
Kære Helen,
Så er jeg tilbage med et spørgsmål. Christian bliver 11 måneder her d. 30. maj og jeg er begyndt at tænke på, hvornår jeg skal stoppe med at amme ham.
Jeg ammer kun inden han skal sove og mange gange virker det nærmest som en sovepille og jeg kan putte ham trygt i hans seng.
Han sover bedre og bedre om natten, selvom nogle nætter stadig er bedre end andre. Men vi synes slet ikke det er så slemt mere med opvågninger, og det er jo skønt.
Jeg har som sagt trappet amningerne ned til én gang i døgnet og derudover spiser han fint - faktisk temmelig meget synes jeg :o) Han drikker vand til alle måltider, dog sødmælk til frokost, hvor han får rugbrød. Derudover får han sødmælk i sin havregrød om morgenen.
Hver gang jeg har fjernet et ammemåltid, har jeg været nervøs for, hvordan det skulle gå og om det ville give problemer, men det er gået helt problemfrit, og jeg kan endda trøste om natten uden at han søger brystet.
Christian går hjemme med sin far, og jeg har været tilbage på arbejde siden 1. april. De hygger sig helt gevaldigt og nyder det begge to. Christian skal starte i dagpleje i slutningen af juli, hvor han er 13 måneder.
Jeg kan ikke helt finde ud af hvornår det er det rigtige tidspunkt at stoppe med at amme ved sengetid?
Noget i mig siger at det er ved at være tid. Jeg vil gerne kunne gå ud, uden at vi er nødt til at være hjemme igen til puttetid. Chr. tager kun flaske hvis det er udmalket modermælk, og det der med at malke ud er jeg helt færdig med.
Men Chr. virker ikke som om han har lyst til at stoppe endnu, han falder så dejligt til ro i mine arme og vi er så tæt på hinanden i denne stund. Jeg er bange for at miste den nærhed det er at amme ham. Det er jo snart den sidste lille del jeg har tilbage af min baby, der er ved at blive en 'stor' dreng, der kan så mange ting selv.
Jeg ville sådan ønske at han selv sagde fra og ikke rigtigt gad brystet mere, for så føler jeg ikke at jeg skal tage noget fra ham som han gerne vil. Tror du at han selv vil sige fra eller bliver det mig, der må tage den svære beslutning?
Tror mine tanker og følelser på dette område er påvirket af, at vi havde en meget svær ammestart, hvor jeg var ved at give op, men sidenhen endte med et rigtig godt og i det store hele ukompliceret ammeforløb.
Ved ikke om du kan hjælpe mig til at tage den rette beslutning, men måske du har et godt råd til hvordan vi griber det an.
Glæder mig til at høre fra dig!
De bedste hilsner
Anja