Amning - hvornår er det tid at stoppe?

11. maj 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Amning - hvornår er det tid at stoppe?

Kære Helen,

Så er jeg tilbage med et spørgsmål. Christian bliver 11 måneder her d. 30. maj og jeg er begyndt at tænke på, hvornår jeg skal stoppe med at amme ham.

Jeg ammer kun inden han skal sove og mange gange virker det nærmest som en sovepille og jeg kan putte ham trygt i hans seng.

Han sover bedre og bedre om natten, selvom nogle nætter stadig er bedre end andre. Men vi synes slet ikke det er så slemt mere med opvågninger, og det er jo skønt.

Jeg har som sagt trappet amningerne ned til én gang i døgnet og derudover spiser han fint - faktisk temmelig meget synes jeg :o) Han drikker vand til alle måltider, dog sødmælk til frokost, hvor han får rugbrød. Derudover får han sødmælk i sin havregrød om morgenen.

Hver gang jeg har fjernet et ammemåltid, har jeg været nervøs for, hvordan det skulle gå og om det ville give problemer, men det er gået helt problemfrit, og jeg kan endda trøste om natten uden at han søger brystet.

Christian går hjemme med sin far, og jeg har været tilbage på arbejde siden 1. april. De hygger sig helt gevaldigt og nyder det begge to. Christian skal starte i dagpleje i slutningen af juli, hvor han er 13 måneder.

Jeg kan ikke helt finde ud af hvornår det er det rigtige tidspunkt at ...

Annonce

... stoppe med at amme ved sengetid?

Noget i mig siger at det er ved at være tid. Jeg vil gerne kunne gå ud, uden at vi er nødt til at være hjemme igen til puttetid. Chr. tager kun flaske hvis det er udmalket modermælk, og det der med at malke ud er jeg helt færdig med.

Men Chr. virker ikke som om han har lyst til at stoppe endnu, han falder så dejligt til ro i mine arme og vi er så tæt på hinanden i denne stund. Jeg er bange for at miste den nærhed det er at amme ham. Det er jo snart den sidste lille del jeg har tilbage af min baby, der er ved at blive en 'stor' dreng, der kan så mange ting selv.

Jeg ville sådan ønske at han selv sagde fra og ikke rigtigt gad brystet mere, for så føler jeg ikke at jeg skal tage noget fra ham som han gerne vil. Tror du at han selv vil sige fra eller bliver det mig, der må tage den svære beslutning?

Tror mine tanker og følelser på dette område er påvirket af, at vi havde en meget svær ammestart, hvor jeg var ved at give op, men sidenhen endte med et rigtig godt og i det store hele ukompliceret ammeforløb.

Ved ikke om du kan hjælpe mig til at tage den rette beslutning, men måske du har et godt råd til hvordan vi griber det an.

Glæder mig til at høre fra dig!
De bedste hilsner
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor