Svar: Gider ikke amning mere

23. april 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Dorte

Det lyder ud fra din beskrivelse som om at din mælkeproduktion er dalet og at det er derfor din dreng ikke længere er særlig interesseret i brystet. Du fortæller, at du tilbyder brystet, han enten afviser eller dier kortvarigt og når du derefter tilbyder ham en flaske, så drikker han et fuldt måltid af flasken - ofte mellem 150-200ml. Det siger mig, at det er begrænset, hvor meget mælk han får hos dig og det du skal overveje er derfor, hvorvidt du vil arbejde på at sætte din mælkeproduktion op.

Du kan øge din mælkeproduktion ved at amme hyppigere end du gør lige nu, men du kan også øge den ved at bruge en brystpumpe og det kunne være en mulighed for jer. Jo hyppigere du ammer / får stimuleret dit bryst, jo mere mælk kommer der. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time (eller bruge brystpumpen hver 2 time) end at gøre det hver 4 time. Du kan således øge din mælkemængde ved at stimulere brystet mere end det bliver i øjeblikket.

Da din dreng fortsat tager imod brystet nogle gange og således ikke afviser det fuldstændig, så kan en øgning af mælkemængde godt hjælpe dig og du kan således godt være heldig at han tager fat igen og ikke fortsat afviser fuldstændig. Men der skal være noget at komme efter, ellers gider han ikke og bliver frustreret ...

Du kan, når han ligger ved brystet dryppe lidt mælk (udmalket modermælk eller mme) i mundvigene på ham med en engangssprøjte, så han kan mærke at der er noget at komme efter og derfor tager fat. Du kan også stimulere brystet lidt og få mælken til at løbe lidt inden du lægger ham til, så han ikke skal arbejde helt så meget for det og det går lidt lettere, ligesom når han spiser af flasken.

Og så skal du naturligvis overveje hvordan du har det med amning og med at give flaske og hvad du gerne vil. Du skal vurdere, hvordan du helst vil ...

Annonce

... prioritere dine ressourcer. Hvis du allerede har langt mange kræfter i at få amningen til at fungerer, så tænker du måske at den kamp orker du ikke igen og det er fair nok. Modsat, har du det måske sådan at der skal kæmpes og så må du gøre det.

Du skal her overveje hvad du ønsker for fremtiden. Hvis du hører til de kvinder som rigtig gerne vil amme til barnet er 1 år, så er det fint at arbejde på og kæmpe for amning nu. Men hvis du ved med dig selv, at det er et spørgsmål om amning et par måneder mere og så vil du faktisk gerne at din dreng tager flaske, så han kan blive passet af andre, far kan tage over om natten osv. så synes jeg du skal lade tingene gå sin gang og amme det han vil nu - og så give flaske, når det passer bedre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver at hans natlige opvågninger gør det svært at hænge sammen efterhånden og derfor tænker jeg, at du naturligvis også skal medtænke dette i dine overvejelser omkring "kæmpe for amning eller ej..". Det er kun du, som kan mærke, hvad der er rigtigt at gøre, hvad der er bedst for jer begge to / alle tre :o)

Med hensyn til natlig uro, så lyder det som om at han har behov for stillingskift, en beroligende hånd og en gang imellem en sut og lidt mad og det lyder umiddelbart som om at du reagerer hensigtsmæssigt på disse ting. Hvorfor han bliver ved med at vågne er derfor svært at svare på ... Spørgsmålet er om I måske forstyrrer hinanden? Hvad ville der ske, hvis han nu blev puttet på eget værelse og fik lov til at tumle rundt alene om natten? Du skulle naturligvis fortsat reagere, når han vågner, græder og har behov for din hjælp, men nogle gange kan han måske godt komme videre i søvnen uden at du reagerer og det at I begynder at ligge i hvert sit rum, kunne måske hjælpe til dette ...

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og fortsat god weekend :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger