Svar: Gider ikke amning mere
23. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Dorte
Det lyder ud fra din beskrivelse som om at din mælkeproduktion er dalet og at det er derfor din dreng ikke længere er særlig interesseret i brystet. Du fortæller, at du tilbyder brystet, han enten afviser eller dier kortvarigt og når du derefter tilbyder ham en flaske, så drikker han et fuldt måltid af flasken - ofte mellem 150-200ml. Det siger mig, at det er begrænset, hvor meget mælk han får hos dig og det du skal overveje er derfor, hvorvidt du vil arbejde på at sætte din mælkeproduktion op.
Du kan øge din mælkeproduktion ved at amme hyppigere end du gør lige nu, men du kan også øge den ved at bruge en brystpumpe og det kunne være en mulighed for jer. Jo hyppigere du ammer / får stimuleret dit bryst, jo mere mælk kommer der. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time (eller bruge brystpumpen hver 2 time) end at gøre det hver 4 time. Du kan således øge din mælkemængde ved at stimulere brystet mere end det bliver i øjeblikket.
Da din dreng fortsat tager imod brystet nogle gange og således ikke afviser det fuldstændig, så kan en øgning af mælkemængde godt hjælpe dig og du kan således godt være heldig at han tager fat igen og ikke fortsat afviser fuldstændig. Men der skal være noget at komme efter, ellers gider han ikke og bliver frustreret ...
Du kan, når han ligger ved brystet dryppe lidt mælk (udmalket modermælk eller mme) i mundvigene på ham med en engangssprøjte, så han kan mærke at der er noget at komme efter og derfor tager fat. Du kan også stimulere brystet lidt og få mælken til at løbe lidt inden du lægger ham til, så han ikke skal arbejde helt så meget for det og det går lidt lettere, ligesom når han spiser af flasken.
Og så skal du naturligvis overveje hvordan du har det med amning og med at give flaske og hvad du gerne vil. Du skal vurdere, hvordan du helst vil prioritere dine ressourcer. Hvis du allerede har langt mange kræfter i at få amningen til at fungerer, så tænker du måske at den kamp orker du ikke igen og det er fair nok. Modsat, har du det måske sådan at der skal kæmpes og så må du gøre det.
Du skal her overveje hvad du ønsker for fremtiden. Hvis du hører til de kvinder som rigtig gerne vil amme til barnet er 1 år, så er det fint at arbejde på og kæmpe for amning nu. Men hvis du ved med dig selv, at det er et spørgsmål om amning et par måneder mere og så vil du faktisk gerne at din dreng tager flaske, så han kan blive passet af andre, far kan tage over om natten osv. så synes jeg du skal lade tingene gå sin gang og amme det han vil nu - og så give flaske, når det passer bedre.
Du skriver at hans natlige opvågninger gør det svært at hænge sammen efterhånden og derfor tænker jeg, at du naturligvis også skal medtænke dette i dine overvejelser omkring "kæmpe for amning eller ej..". Det er kun du, som kan mærke, hvad der er rigtigt at gøre, hvad der er bedst for jer begge to / alle tre :o)
Med hensyn til natlig uro, så lyder det som om at han har behov for stillingskift, en beroligende hånd og en gang imellem en sut og lidt mad og det lyder umiddelbart som om at du reagerer hensigtsmæssigt på disse ting. Hvorfor han bliver ved med at vågne er derfor svært at svare på ... Spørgsmålet er om I måske forstyrrer hinanden? Hvad ville der ske, hvis han nu blev puttet på eget værelse og fik lov til at tumle rundt alene om natten? Du skulle naturligvis fortsat reagere, når han vågner, græder og har behov for din hjælp, men nogle gange kan han måske godt komme videre i søvnen uden at du reagerer og det at I begynder at ligge i hvert sit rum, kunne måske hjælpe til dette ...
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og fortsat god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske