Svar: Mavepine - for meget mælk?
21. april 2009
Alder:
0 mdr.
Kære IMLO
Tillykke med den lille pige - eller store pige, skal man måske sige, hun har jo en flot vægt :o)
Det er dejligt at du føler amningen går godt og at du kan mærke at mælken løber godt til og der er nok af den. Det lyder hos jer som om at din datters uro ved brystet og lige efterfølgende, netop skyldes at din mælk stadig skal tilpasse sig hendes behov og at hendes tarme samtidig skal tilpasse sig mælk. På den måde vil tiden, som du også selv skriver, arbejde for jer :o)
Nu hvor din mælk er løbet rigtig godt til, så er det vigtigt at din datter får lov til at spise effektivt og længe på det ene bryst. Herefter kan du skifte hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og så kan du amme hende fra modsatte side, hvor hun så ofte vil spise 'toppen' - herefter kan du putte hende til lur. Når hun så vågner igen, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, altså der hvor hun kun har taget toppen, lader hende spise effektivt og godt, så hun spiser i bund på den side, skifter hende og tilbyder hende modsatte side.
Ved at amme hende efter dette princip, så sikrer du for det første at hun får nok at spise hver gang. Nogle gange tager hun begge bryster fuldt, andre gange er et bryst nok og hun afviser modsatte side og ofte vil hun som sagt synes det er dejligt lige at få toppen fra modsatte bryst og får derved lige lidt ekstra, der får hende til at sove lidt bedre og mere roligt.
Det er sådan at modermælken består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er mere vandholdig og slukker tørsten, hvor den sidste del af mælken er tykkere, minder mere om fløde. Det giver ro i maven at få den fede fløde med ud og derfor er det vigtigt at hun tilbydes et bryst af gangen og spiser 'i bund' der og ikke spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden side. Hvis hun spiser kortvarigt på begge sider, så kan man risikere at hun får en større del af den vandholdige mælk og dermed mere uro i maven.
Derudover har det at du ammer efter ovenstående princip den fordel, at du får stimuleret begge bryster imellem hver lur og det er med til at øge og opretholde din mælkemængde.
Du skal være opmærksom hvis hun gentagende gange slipper, tager fat, slipper tager fat. Hvis hun spiser sådan, så sluger hun naturligt en del luft. Det kan afhjælpes ved at lægge til i forskellige ammestillinger og du kan her forsøge dig med tvillingestillingen eller det der hedder ballerinastillingen, hvor hun sidder lidt mere oprejst, når hun spiser. Når man bruger ballerinagrebet, så lægger man den modsatte hånd under brystet med håndfladen opad. Når barnet kommer til brystet holder din hånd let under hendes hage, f.eks. med din pegefinger, som en let støtte, der hjælper hende til at holde vacuum.
Når hun har fat om brystet og spiser, så skal du ikke tage hende fra. Du skal altså lade hende spise rytmisk og naturligt og gå ud fra at hun selv slipper, hvis hun har behov for at bøvse. Hvis hun bare spiser stille og roligt, så lad hende spise det hun vil og prøv så at bøvse, når hun er færdig.
Når hun skal bøvse, så er det vigtigt at ryggen er rank og armene let løftet. Det er derfor de fleste forældre lægger barnet op over skulderen, fordi på den måde kan barnet strækkes ud og armene bliver naturligt løftet op over din skulder. Derudover kan man med små lette klap på ryggen hjælpen luften op og ud. Man kan også sidde med hende foran sig og holde hende rundt om brystkassen. Hun må ikke sidde selv, men må godt 'hænge' i dine hænder og på den måde kan I have lidt øjenkontakt og bruge tiden på at kigge på hinanden og pludre lidt sammen - imens du venter på at hun får bøvset. Så længe hun er så lille som nu, vil hun dog ofte stadig bare sove, når hun har spist.
Du kan være opmærksom på d-dråberne, nogle børn får mavekneb af dem, så prøv at lægge mærke til om der er en sammenhæng her. Hvis der er det, så prøv at skifte til ACD dråber i stedet, de er opslæmmet i en anden olie, som hun måske ikke vil reagere på.
Du skal også sørge for at hjælpe hende med lidt bevægelser, cykle med hendes ben, give hende lidt mavemassage og lignende for at holde maven igang og hjælpe luften på vej. Og så er det også rigtig fint at I forsøger med en sut, det at sutte sætter også gang i tarmbevægelserne og vil på sigt kunne give lidt mere ro i maven :o)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, - det er fortidligt at bekymre sig om kolik, mon ikke der bare lige skal lidt styr på spisningen :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske