Brev:
Mavepine - for meget mælk?
21. april 2009
Alder:
0 mdr.
Mavepine - for meget mælk?
Hej Helen,
Tusind tak for dine mange gode råd på hjemmesiden, som jeg har læst og benyttet mig af, selvom jeg først nu er blevet medlem.
Min datter på nu 14 dage er superskøn og har været nem at have med at gøre de første 10 dage. Hun vejede ved fødslen 4800g, så hun er en stor pige. Derfor skulle hun iflg. jordemoderen have lidt supplerende modermælkserstatning (maks 100 mL i døgnet) de første par dage indtil min mælk løb til, hvis hun virkede sulten. Jeg ammer hende fuldt og tror ikke, jeg har problemer med mælkeproduktionen, selvom hun et par dage efter mælken var løbet til suttede som besat i et døgns tid for at opregulere mælkemængden (gætter jeg på).
For nogle dage siden begyndte hun at få ondt i maven/have kvalme. Det kommer i løbet af et måltid og varer lang tid efter måltidet.
Mavepinen forstyrrer hendes søvn, så hun sover kort tid ad gangen (30 min - dog op til et par timer ind imellem) og vågner herefter op igen. Jeg har ammet hende meget liggende, men har forsøgt siddende, så hun er mere oprejst imens. Jeg bøvser hende flere gange under et måltid, og det hjælper lidt. Hun vil spise hos mig rigtig tit - hver 2. time i hvert fald, og flere af måltiderne kan vare rigtig længe. Mens hun har mavepine under et måltid må hun slippe brystet for derefter at kaste sig grådigt over det igen kort tid efter for derefter at slippe det igen. Hun virker lidt umættelig... Er det mon fordi hun er så stor en pige?
Hun sover alt for lidt især om dagen (selvom mavepineproblemerne også er der om natten) - 2 timer i en omgang og 2 gange en halv time senere. Hen på eftermiddagen bliver hun virkelig overtræt og hun vil spise hos mig ofte dog uden jeg fornemmer hun spiser meget - hun tygger ligesom blot lidt på brystet uden at sutte noget ud - det trøster hende godt.
Hen mod aften bliver hun temmelig utrøstelig, og vi har forsøgt med gåtur i barnevogn, sut (den har hun endnu ikke vænnet sig til, men den trøster ind imellem og hun faldt faktisk i søvn i kort tid med sutten i dag), lade far trøste hende, så hun ikke lugter mælk hos mig, amme hende (hvilket resulterer i mere luft, men ikke at hun falder i søvn, selvom hun gerne vil), bæresele, svøbe hende og vugge hende osv. Til sidst er hun så træt, at hun efter et måltid og en del bøvseri falder i søvn, mens hun er svøbt og jeg vugger hende i mine arme.
Skyldes dette mon at hun får luft i maven, når hun spiser, eller har hendes mave blot endnu ikke vænnet til mad? Kan det tænkes, hun får for meget mælk? Hvordan kan vi finde ud af det? Eller er vi mon på vej mod kolik??? Det skal siges, at hendes storesøster på nu 2½ år havde samme problemer uden vi fandt ud af hvad det skyldtes og uden vi fandt noget, som kunne hjælpe - andet end tid.
Mange hilsner og på forhånd tak for hjælpen,
IMLO