Svar: Sovevaner og stop af natamning

31. marts 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Joan

Dejligt at høre at det hele går godt, tiden går hurtigt og nu skal du snart på arbejde igen :o) Det giver naturligvis nye udfordringer og jeg kan godt forstå du gerne vil undvære amningen midt nat ...

Spørgsmålet er så om Noah er enig i dette, det lyder jo umiddelbart som om at han sover rigtig godt, hvis bare han bliver ammet den ene gang. Der er ikke tale om at han ligger ved brystet hele natten igennem, men får han brystet inden putning og omkring midnat, så sover han godt. Han er således ikke afhængig af brystet i munden for at kunne sove, for så ville han søge brystet meget mere end han lige umiddelbart gør.

Spørgsmålet er så hvor meget brystet, den ro amningen giver ham, betyder for ham og hvordan han har det med at få en amning men ikke to ... Han kender jo ikke klokken og vil måske blive forvirret over at han inden putning om natten kan få lov til at få bryst men at han senere ikke får lov. Nogle gange er man nødt til at stoppe amningen helt, fordi barnet bliver for frustreret over ikke at få lov de to gange ...

Jeg tænker umiddelbart at I måske skulle ændre tingene i etaper. For ud over amningen og afhængigheden at brystet omkring midnat, så er jeres dreng også vant til at ligge mellem jer om natten. Derfor var det måske en idé at ændre en af tingene og ikke begge dele.

Jeg forestiller mig at I skal forsøge følgende:

Først bibeholder du amning inden putning og putter ham i egen seng, som han er vant til. Når han så vågner om natten og søger ro, tryghed og ...

Annonce

... bryst, så skal I tage ham ind i sengen som I plejer og give ham nærhed, kærtegn, lade ham putte imellem jer osv. men ikke give ham brystet. Han kan i stedet få en tår vand på vej fra egen seng og ind i soveværelset. Du skal naturligvis sørge for at have en t-shirt eller lignende på, så han ikke ligger og får fat i brystet.

Når han har lært at falde til ro med kærtegn og uden brystet, så skal I lære ham at sove videre i sin egen seng. I stedet for at putte ham imellem jer, skal han altså puttes i egen seng, når han vågner omkring midnat. Brug de samme kærtegn, som I har givet ham i jeres seng og skab på den måde et ritual der går igen - men nu i egen seng og ikke i jeres.

Indfør f.eks. en sutteklud der dufter lidt af mor (din t-shirt som du har sovet med kan f.eks. bruges) og se om ikke han så stille og roligt kan acceptere at sove uden mors mælk og uden at ligge imellem jer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At gøre det på denne måde tænker jeg vil være mest skånsomt for ham og uden alt for meget gråd. I kan godt indføre første fase i sommerhus, men når han skal lære at sove videre i sin egen seng hele natten bør det være hjemme.

I skal ikke gå rundt med ham om natten, men lægge jer med ham præcis som I plejer, slukket lys, putte med sut, klud, holde i hænder, ligge tæt osv. men ikke brystet. Er han tørstig får han en tår vand inden han kommer ind i jeres seng. Hvor længe det tager er altid svært at sige, men vi taler dage til uger og ikke måneder :o)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor