Svar: Sovevaner og stop af natamning
31. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Joan
Dejligt at høre at det hele går godt, tiden går hurtigt og nu skal du snart på arbejde igen :o) Det giver naturligvis nye udfordringer og jeg kan godt forstå du gerne vil undvære amningen midt nat ...
Spørgsmålet er så om Noah er enig i dette, det lyder jo umiddelbart som om at han sover rigtig godt, hvis bare han bliver ammet den ene gang. Der er ikke tale om at han ligger ved brystet hele natten igennem, men får han brystet inden putning og omkring midnat, så sover han godt. Han er således ikke afhængig af brystet i munden for at kunne sove, for så ville han søge brystet meget mere end han lige umiddelbart gør.
Spørgsmålet er så hvor meget brystet, den ro amningen giver ham, betyder for ham og hvordan han har det med at få en amning men ikke to ... Han kender jo ikke klokken og vil måske blive forvirret over at han inden putning om natten kan få lov til at få bryst men at han senere ikke får lov. Nogle gange er man nødt til at stoppe amningen helt, fordi barnet bliver for frustreret over ikke at få lov de to gange ...
Jeg tænker umiddelbart at I måske skulle ændre tingene i etaper. For ud over amningen og afhængigheden at brystet omkring midnat, så er jeres dreng også vant til at ligge mellem jer om natten. Derfor var det måske en idé at ændre en af tingene og ikke begge dele.
Jeg forestiller mig at I skal forsøge følgende:
Først bibeholder du amning inden putning og putter ham i egen seng, som han er vant til. Når han så vågner om natten og søger ro, tryghed og bryst, så skal I tage ham ind i sengen som I plejer og give ham nærhed, kærtegn, lade ham putte imellem jer osv. men ikke give ham brystet. Han kan i stedet få en tår vand på vej fra egen seng og ind i soveværelset. Du skal naturligvis sørge for at have en t-shirt eller lignende på, så han ikke ligger og får fat i brystet.
Når han har lært at falde til ro med kærtegn og uden brystet, så skal I lære ham at sove videre i sin egen seng. I stedet for at putte ham imellem jer, skal han altså puttes i egen seng, når han vågner omkring midnat. Brug de samme kærtegn, som I har givet ham i jeres seng og skab på den måde et ritual der går igen - men nu i egen seng og ikke i jeres.
Indfør f.eks. en sutteklud der dufter lidt af mor (din t-shirt som du har sovet med kan f.eks. bruges) og se om ikke han så stille og roligt kan acceptere at sove uden mors mælk og uden at ligge imellem jer.
At gøre det på denne måde tænker jeg vil være mest skånsomt for ham og uden alt for meget gråd. I kan godt indføre første fase i sommerhus, men når han skal lære at sove videre i sin egen seng hele natten bør det være hjemme.
I skal ikke gå rundt med ham om natten, men lægge jer med ham præcis som I plejer, slukket lys, putte med sut, klud, holde i hænder, ligge tæt osv. men ikke brystet. Er han tørstig får han en tår vand inden han kommer ind i jeres seng. Hvor længe det tager er altid svært at sige, men vi taler dage til uger og ikke måneder :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske