Brev:
Sovevaner og stop af natamning
31. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Sovevaner og stop af natamning
Kære Helen
Noah er nu 11,5 mdr og her i den sidste stykke tid har han været noget syg, bl. a opkast, høj feber og dårlig mave. Nu er han forkølet og ondt i halsen. Han er ellers en aktiv og glad dreng - jeg vil også mene, at han spiser sig mæt i løbet af dagen.
Hans sovevaner ser nu således ud:
Om formiddagen sover han fra ca. kl. 8.30-10.30 og middagsluren er fra ca. 13.30-15.00.
Han bliver ammet kl. 19.30 og herefter puttet i sin egen seng som står på fars side i soveværelset. Mellem kl. 24.00-01.00 vågner han. Han er meget urolig og grædende - umulig at trøste, det hjælper ikke at putte dynen omkring ham eller give sutten. Efter at jeg har ammet ham bliver han puttet imellem os i sengen og sover til ca. kl. 6.00 om morgenen.
Som spæd sov han mellem os og da han var 9. mdr. fik han sin egen seng og er altid blevet puttet der først og senere i løbet af natten kommet over i vores seng.
Da jeg skal starte arbejde d. 11. maj vil jeg gerne stoppe denne natamning. Da han også bliver et år vil jeg mene, at han ikke længere har brug for den.
Men spørgsmålet er så, hvordan gør vi det på den mest skånsomme måde? Er det bedst at far tager turen med ham om natten? Skal jeg flytte ud af soveværelset i en periode, så han ikke sover lige op af mig? Kan vi gøre det et fremmed sted fx. et sommerhus eller er det bedst det foregår i vante omgivelser? Hvordan trøster vi ham om natten - skal man gå rundt med ham og skal han tilbydes noget at drikke fx. mælk/vand? Og hvor længe skal vi køre seancen om natten med vræl og gråd?
Tak for de tidligere svar omkring spisevaner som har hjulpet os meget.
Med venlig hilsen
Joan