Sovevaner og stop af natamning

31. marts 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Sovevaner og stop af natamning

Kære Helen

Noah er nu 11,5 mdr og her i den sidste stykke tid har han været noget syg, bl. a opkast, høj feber og dårlig mave. Nu er han forkølet og ondt i halsen. Han er ellers en aktiv og glad dreng - jeg vil også mene, at han spiser sig mæt i løbet af dagen.

Hans sovevaner ser nu således ud:

Om formiddagen sover han fra ca. kl. 8.30-10.30 og middagsluren er fra ca. 13.30-15.00.

Han bliver ammet kl. 19.30 og herefter puttet i sin egen seng som står på fars side i soveværelset. Mellem kl. 24.00-01.00 vågner han. Han er meget urolig og grædende - umulig at trøste, det hjælper ikke at putte dynen omkring ham eller give sutten. Efter at jeg har ammet ham bliver han puttet imellem os i sengen og sover til ca. kl. 6.00 om morgenen.

Som spæd sov han mellem os og da han var 9. mdr. fik han sin egen seng ...

Annonce

... og er altid blevet puttet der først og senere i løbet af natten kommet over i vores seng.

Da jeg skal starte arbejde d. 11. maj vil jeg gerne stoppe denne natamning. Da han også bliver et år vil jeg mene, at han ikke længere har brug for den.

Men spørgsmålet er så, hvordan gør vi det på den mest skånsomme måde? Er det bedst at far tager turen med ham om natten? Skal jeg flytte ud af soveværelset i en periode, så han ikke sover lige op af mig? Kan vi gøre det et fremmed sted fx. et sommerhus eller er det bedst det foregår i vante omgivelser? Hvordan trøster vi ham om natten - skal man gå rundt med ham og skal han tilbydes noget at drikke fx. mælk/vand? Og hvor længe skal vi køre seancen om natten med vræl og gråd?

Tak for de tidligere svar omkring spisevaner som har hjulpet os meget.

Med venlig hilsen
Joan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to