Svar: Effektiv amning?
26. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Anna
Dejligt at høre, at du har kunne bruge et af mine råd til andre og velkommen til :o)
Tillykke med den lille pige. For at vurdere om hun trives med amning, så skal du lægge mærke til følgende:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at hun synker mælken, hun vil have en rytme hvor hun sutter, holder lidt pause, synker højlydt, sutter igen, holder lidt pause, synker højlydt. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis hun viser behov for det. Det er svært at sætte tid på en amningen, for nogle børn spiser meget hurtigt, de har et stort sug, holder vakuum rigtig godt og mors mælk flyder let til. Disse børn kan derfor godt 'tømme' et bryst på måske 10 minutter. Andre børn skal have noget længere tid til det, bruger måske 25-30 minutter på et bryst, før de er færdige med at spise der.
Du kan også se at hendes mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er lidt ældre end din datter inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer. Hun må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Hun tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser hun måske lige når hun får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at hun tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din datter i starten skal tage mindst 200g på om ugen, meget gerne mere.
Derudover skal din datter virke glad, rolig og tilfreds. Hun spiser og sover og når hun er vågen, så har hun overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Hun kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun have mad og sove igen. Men når hun er vågen, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Når du ammer hende, så vil hun naturligt blive lidt træt og vil normalt selv slippe brystet når hun er parat. Hvis du tager hende for tidligt fra, så vil du sandsynligvis kunne se at hun protesterer og gerne vil på igen, hun vil virrer med hovedet, fortsat virke søgende og smågræde og her må du så lægge hende til igen - evt. i tvillingestilling for at få hende til at 'tømme' brystet lidt anderledes. Men hvis hun efter at have spist effektivt, som betyder at du kan høre hun synker og se at hun får mælk og hun slipper mere eller mindre af sig selv når du forsøger at trække brystet til dig, ja så er hun færdig med at spise og har fået, hvad hun har behov for.
Jeg håber ovenstående giver lidt idé om det hele, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske