Svar: Amning om natten - 2 mdr.

18. marts 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Pernille

Tillykke med din lille pige:o)

Hvis din datter tager 300g på om ugen trods det at hun sover et langt stræk om natten, så lyder det som om at hun er god til at indhente sit behov på andre tidspunkter - og så er det okay at lade hende sove.

Men hvis hun begynder ikke rigtigt at tage på og du synes hendes bleer virker lettere, hun søger brystet meget hyppigt i løbet af dagen og derfor ikke får sovet særlig meget eller særlig godt, får flere grædeture osv. så kan det være fornuftigt ikke at lade hende sove helt så længe om natten, men evt. tage hende op og amme hende sen aften inden du selv går i seng, så du får hende fyldt lidt ekstra op inden I så begge kan sove en god nattesøvn.

Hun må altså gerne sove et længere stræk om natten, hvis hun trives rigtig godt med det og kan indhente ...

Annonce

... det måltid hun springer over i løbet af dagen. Men hvis hun har svært ved at få dækket både sit behov for mad og søvn om dagen, fordi hun sover så godt og længe om natten, så er det altså en god idé at lægge hende til en ekstra gang - hun kan spise i søvne :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal være opmærksom på at netop amning i nattetimerne er med til at holde din mælkemængde oppe, idet du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Hvis du således mærker at din mælkemængde virker til at falde, så kan det skyldes at hun om natten ikke længere spiser hos dig og det kan af den grund være hensigtsmæssigt også at lægge hende til. Men hvis du har masser af mælk trods hendes lange søvnstræk, så er det ikke noget problem :o)

Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende og god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år