Svar: Amning om natten - 2 mdr.
18. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Tillykke med din lille pige:o)
Hvis din datter tager 300g på om ugen trods det at hun sover et langt stræk om natten, så lyder det som om at hun er god til at indhente sit behov på andre tidspunkter - og så er det okay at lade hende sove.
Men hvis hun begynder ikke rigtigt at tage på og du synes hendes bleer virker lettere, hun søger brystet meget hyppigt i løbet af dagen og derfor ikke får sovet særlig meget eller særlig godt, får flere grædeture osv. så kan det være fornuftigt ikke at lade hende sove helt så længe om natten, men evt. tage hende op og amme hende sen aften inden du selv går i seng, så du får hende fyldt lidt ekstra op inden I så begge kan sove en god nattesøvn.
Hun må altså gerne sove et længere stræk om natten, hvis hun trives rigtig godt med det og kan indhente det måltid hun springer over i løbet af dagen. Men hvis hun har svært ved at få dækket både sit behov for mad og søvn om dagen, fordi hun sover så godt og længe om natten, så er det altså en god idé at lægge hende til en ekstra gang - hun kan spise i søvne :o)
Du skal være opmærksom på at netop amning i nattetimerne er med til at holde din mælkemængde oppe, idet du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Hvis du således mærker at din mælkemængde virker til at falde, så kan det skyldes at hun om natten ikke længere spiser hos dig og det kan af den grund være hensigtsmæssigt også at lægge hende til. Men hvis du har masser af mælk trods hendes lange søvnstræk, så er det ikke noget problem :o)
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske