Svar: Amning og erstatning?

27. februar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Hvordan har Sylvester det med amning? ER han en dreng som tydeligt nyder amning og glad lægger sig til brystet, dier begærligt eller er han en dreng, som har travlt med alt muligt andet, slipper, tager fat, slipper og hurtigt bliver fanget af andre ting?

Jeg spørger naturligvis fordi det har noget at sige i forhold til hvad der er bedst for Sylvester. Det er altid lettest at stoppe amning når både mor og barn er enige om det og hvis han selv er begyndt at sige fra, så er det fint at udnytte dette og afslutte amning og udnytte det stop der naturligt vil være, når du ikke er hjemme en dag. Men hvis han tydeligt er glad for amning og nyder denne stund, så vil det være rigtig godt at blive ved med at amme ham de 1-2 gange dagligt, som giver ham den glæde. Så vil han være ked af det, når du ikke er der til at give ham bryst om aftenen, men vil acceptere hvad far nu kan stille op med ligesom han acceptere at blive puttet i vuggestue osv. når mor ikke er der og så vil han blive lykkelig over at se dig (og brystet) igen, når du atter er hjemme ... Det vil være en god måde at mødes på igen.

Det anbefales at amme så længe som muligt, gerne indtil barnet er 12 måneder gammelt. Hvis dette ikke er muligt, så vil jeg ikke anbefale at du med den alder han har nu, begynder at introducerer flaske. I stedet kan du så give ham sødmælk og også overveje om han skal have en lille smule mme og ikke overgå helt til komælk før han er 1 år.

Tror du han kan lide smagen af mme? Hvis han kan lide smagen, så kan du give ham det af en kop. Ellers er ...

Annonce

... det fint at give ham sødmælk af kop og så bruge lidt mme i grøden om morgenen og fungerer dette heller ikke, så må han overgå helt til komælk i løbet af dagen. Modermælk og modermælkserstatning er som udgangspunkt vigtigt til barnet er et år, men fungerer det ikke, så må han få almindelig mælk og så går det også endda, så kan han godt klare sig med sødmælk, yoghurt, ost, mælk i maden, sovs osv. Det tæller alt sammen med :o)

Det er hos jer en opvejning af hvad du egentlig har lyst til og hvad du skønner er bedst for Sylvester. Set ude fra og med sundhedsstyrelsens anbefaling i baghovedet, så er amning 1-2 gange dagligt til han er et år det bedste og det betyder her mindre, at han skal undvære brystet en dag, fordi du ikke er hjemme. Han vil jo så kunne blive ammet når I ses igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men hvis amning ikke længere dur for nogen af jer, så er det bedste naturligvis at stoppe helt. Amning er ikke godt, hvis det er et pres og enten mor eller barn ikke har lyst og så må vurderingen være hvorvidt han så vil tage lidt mme af en kop eller i maden eller om man er nødt til helt at gå over til sødmælk og sødmælksprodukter ...

Vælger du at stoppe amningen helt, så gøres det bedst ved at trappe ned. Det vil sige, at hvis du ammer 2 gange dagligt nu, så trapper du ned til en gang dagligt og derefter erstatter du den ene amning med noget andet. Den sidste amning der forsvinder er ofte amningen inden putning om aftenen og den kan erstattes med en kop lun mælk (mme eller sødmælk) og en banan.

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder