Svar: Amning og erstatning?
27. februar 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Hvordan har Sylvester det med amning? ER han en dreng som tydeligt nyder amning og glad lægger sig til brystet, dier begærligt eller er han en dreng, som har travlt med alt muligt andet, slipper, tager fat, slipper og hurtigt bliver fanget af andre ting?
Jeg spørger naturligvis fordi det har noget at sige i forhold til hvad der er bedst for Sylvester. Det er altid lettest at stoppe amning når både mor og barn er enige om det og hvis han selv er begyndt at sige fra, så er det fint at udnytte dette og afslutte amning og udnytte det stop der naturligt vil være, når du ikke er hjemme en dag. Men hvis han tydeligt er glad for amning og nyder denne stund, så vil det være rigtig godt at blive ved med at amme ham de 1-2 gange dagligt, som giver ham den glæde. Så vil han være ked af det, når du ikke er der til at give ham bryst om aftenen, men vil acceptere hvad far nu kan stille op med ligesom han acceptere at blive puttet i vuggestue osv. når mor ikke er der og så vil han blive lykkelig over at se dig (og brystet) igen, når du atter er hjemme ... Det vil være en god måde at mødes på igen.
Det anbefales at amme så længe som muligt, gerne indtil barnet er 12 måneder gammelt. Hvis dette ikke er muligt, så vil jeg ikke anbefale at du med den alder han har nu, begynder at introducerer flaske. I stedet kan du så give ham sødmælk og også overveje om han skal have en lille smule mme og ikke overgå helt til komælk før han er 1 år.
Tror du han kan lide smagen af mme? Hvis han kan lide smagen, så kan du give ham det af en kop. Ellers er det fint at give ham sødmælk af kop og så bruge lidt mme i grøden om morgenen og fungerer dette heller ikke, så må han overgå helt til komælk i løbet af dagen. Modermælk og modermælkserstatning er som udgangspunkt vigtigt til barnet er et år, men fungerer det ikke, så må han få almindelig mælk og så går det også endda, så kan han godt klare sig med sødmælk, yoghurt, ost, mælk i maden, sovs osv. Det tæller alt sammen med :o)
Det er hos jer en opvejning af hvad du egentlig har lyst til og hvad du skønner er bedst for Sylvester. Set ude fra og med sundhedsstyrelsens anbefaling i baghovedet, så er amning 1-2 gange dagligt til han er et år det bedste og det betyder her mindre, at han skal undvære brystet en dag, fordi du ikke er hjemme. Han vil jo så kunne blive ammet når I ses igen.
Men hvis amning ikke længere dur for nogen af jer, så er det bedste naturligvis at stoppe helt. Amning er ikke godt, hvis det er et pres og enten mor eller barn ikke har lyst og så må vurderingen være hvorvidt han så vil tage lidt mme af en kop eller i maden eller om man er nødt til helt at gå over til sødmælk og sødmælksprodukter ...
Vælger du at stoppe amningen helt, så gøres det bedst ved at trappe ned. Det vil sige, at hvis du ammer 2 gange dagligt nu, så trapper du ned til en gang dagligt og derefter erstatter du den ene amning med noget andet. Den sidste amning der forsvinder er ofte amningen inden putning om aftenen og den kan erstattes med en kop lun mælk (mme eller sødmælk) og en banan.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske