Svar: Nedtrapning af amning - 12 mdr.
28. januar 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det og hos jer lyder det desværre ikke helt til at være tilfældet ...:o) Nu hvor din dreng er fyldt et år (tillykke med det - ja det er en stor dag :o)), så bliver han naturligt også mere og mere bevidst og du kan således ikke regnemed at han selv vil sige fra - det kan således godt være en beslutning du som mor skal tage, at nu er det slut!
Man kan godt diskutere om ikke en nedtrapning vil være hensigtsmæssigt - det kan være rart for jer begge og din krop får en chance for at følge med. Hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så vil det sandsynligvis være nødvendigt at du malker ud, så du er sikker på ikke at få en brystbetændelse. At lade din dreng gøre arbejdet og på den måde lade tingene stoppe stille og roligt selv, kan derfor være en god idé.
Modsat er der jo det problem, at han ikke kender klokken og at I derfor kan risikere at han bliver fortvivlet. Han forstår ikke hvorfor han nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Jeg synes dog det er et forsøg værd og jeg tænker derfor at du kan prøve at bibeholde amningen om aftenen inden han skal sove - men de øvrige amninger skal væk, fjern her evt. en af gangen, som du synes det passer bedst. Om eftermiddagen kan han en overgang få lidt mælk af en kop eller lidt at spise, om natten kan han få vand og trøstes og beroliges på anden måde.
Når og hvis du begynder kun at amme en gang dagligt, så vil din mælkemængde sandsynligvis hurtigt nedsættes og det kan gøre at din dreng så mister interessen yderligere og dermed selv begynder at sige lidt fra. Det kan også være at han accepterer denne ene amning, at netop amningen om aftenen inden han skal sove er dejlig for jer begge og at I så begge trives med det den næste tid frem.
Nogle kvinder ammer i måneder, andre i årevis, med kun en amning dagligt og det er helt fint. Det kan give barn og mor den nærhed I begge har behov for og mælkeindtaget bliver holdt på et niveau, der samtidig levner plads til anden og mere sufficient mad. Man skal huske på at barnet efter 1 års alderen ikke automatisk spiser alt hvad der serveres, naturligt bliver lidt mere selektiv og heller ikke vokser helt så meget mere. Så hvis mælkeindtaget bliver for stort så kan det påvirke barnets trivsel.
WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, det har blandt andet betydning i forhold til brystkræft - risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer. Samtidig skal man dog også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.
Tidspunktet for ammestop må derfor afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender.
Det vil være rigtig godt med en substitut i stedet for brystet. En substitut kan være en sut eller en sutteklud, det kan være en bamse eller tøjhund, en bluse der dufter af mor eller hvad man nu har. Hvis han allerede har noget, som han fast puttes med, så skal I naturligvis bruge dette, men ellers er det en god idé at introducere en substitut for brystet nu.
Det er vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet om aftenen, men at I indfører nogle helt nye rutiner. Hvis du vælger at bibeholde denne amning, så er det fint at amme ham f.eks. i stuen og derefter skal han så puttes i sin seng - mere eller mindre vågen. Han kan blive puttet af far, få læst en godnathistorie, blive sunget for, kærtegnet, holdt i hånd osv. men det er vigtigt at han nu falder i søvn med et ritual, som kan bruges om natten og som derfor ikke afhænger af bryst.
Det kan være rigtig godt at far tager over. Han kan give ham al den omsorg, nærhed og kontakt som han har brug for, han kan putte med ham osv. han kan det hele - bare ikke amme og nogle gange er det den allerbedste løsning. Andre gange savner barnet bare sin mor og vil så acceptere at blive puttet og holdt af hende, men ikke blive ammet og vil stille sig tilfreds med alternativet mælk af kop.
Der er ingen fast måde at gøre det på og I må forsøge jer lidt frem. Håber ovenstående hjælper jer alle lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske