Svar: Slumrer hen ved brystet

11. januar 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christina

Tak for dit brev og velkommen til :o)

Det du fortæller er helt normalt - det kan altså godt være hårdt, men ikke destomindre må det være rart at vide, at det er normalt :o)

Netop i 3-4 måneders alderen ændres børns søvn sig. De begynder ofte at sove lidt kortere lure i løbet af dagen end de tidligere har gjort og deres sidste lur ligger ofte så sent på dagen, at der snarere er tale om at de sover tidlig aften end sen eftermiddag. Det betyder at børn i denne alder ofte går meget sent i seng. Det er således ikke unormalt at barnet først er parat til at blive puttet omkring 21.30-22 og det ændrer sig naturligt igen.

De er ofte også sådan at børn i denne alder har behov for at blive fyldt lidt ekstra op med mælk. De er meget bevidst nu, følger meget med i hvad der sker omkring dem, de lader sig derfor meget let forstyrrer, når de bliver ammet og det betyder at de ofte kan have tendens til at 'slatspise' lidt i løbet af dagen, at de simpelthen ligesom lader sig nøjes fordi de har travlt med alt muligt andet. Men mælkebehovet er fortsat meget stort og for at indhente det forsømte spise de så meget hyppigt om aftenen og også om natten.

Der kan være noget godt i at amme hyppigere om aftenen. Man har ofte mindre mælk her og det betyder at mælken så er mere koncentreret. De små hyppige mængder af koncentreret mælk fylder barnet op, så det efterfølgende kan sove ...

Annonce

... et lidt længere stræk om natten, men det er naturligvis ikke kun dette - barnet skal også i dagtimerne fyldes rigtig godt op.

Jeg tænker derfor at du skal forsøge at få din datter til at spise lidt hyppigere om dagen. F.eks. prøve et par dage at amme hende både når hun vågner af en lur og inden hun atter skal sove igen, så hun på den måde får stimuleret begge bryster imellem hendes lure og så du får hende fyldt det ekstra op.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du altså regne med at det er helt naturligt at hun går sent i seng om aftenen i øjeblikket, simpelthen fordi hun sover som hun gør om dagen. Du skal derfor ikke kæmpe med at få ende til at sove, men acceptere at hun lige nu har en vågenperiode om aftenen. I takt med at hun bliver ældre, så ændrer hendes søvnmønster sig igen, i takt med at hun begynder med skemad osv. så sker der også ændringer.

Det vil altså sige amme, skifte hende, lege, pludre, amme igen fra modsatte side og så putte hende. Når hun vågner fra lur, så amme fra den side, hvor hun sluttede sidst, skifte hende, lege, pludrer, aktivere hende osv. amme hende igen fra modsatte side og så putte hende igen. På den måde får du din mælkemængde sat lidt op og du får hende fyldt bedre op dagen igennem. Om aftenen skal hun så have lov til at spise hyppigt og fylde sig op, så hun får en lidt længere søvnstræk derefter.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor