Brev:
Slumrer hen ved brystet
11. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Slumrer hen ved brystet
Hej Helen.
Ja så har jeg meldt mig ind i klubben. Jeg har et spørgsmål ang min datter Clara der nu er 4,5 måned og vejer ca. 5500 gram. Hun er født i uge 35+6. Hun er en rigtig glad pige, der om dagen kan sove gode lure på optil 3 timer i sin barnevogn.
Problemet opstår om aftenen. Hun vågner fra sidste lur ca. ved 18 tiden og derefter er hun ikke til at få til at sove. Vi kan simpelthen ikke få hende til at sove hverken i liften eller i sengen. Det eneste hun falder til ro af, er hvis hun ligger ved brystet-der slumrer hun så hen, men vågner straks hvis hun tages fra og lægges i liften. Så bliver hun rigtig søgende og derefter ked af det og er så lysvågen. Jeg har prøvet at amme hende godt så maven føles fyldt, putte hende med bamse, stofble osv, i starten ligger hun og hygger, men bliver så ked af det, Jeg har nogle gange løftet rundt på liften så er hun faldet i søvn, men når liften stilles, så går der 2 min så vågner hun igen.
Da jeg har en søn på 3 år også, har jeg de sidste par uger måtte vælge den lette løsning - dvs jeg har når kl. nærmer sig midnat - taget hende med ind på en briks vi har, lagt hende til brystet og så har vi begge sovet lidt mere om natten. Problemet er bare nu, når vi sover sådan, at hun vågner ca. hver og hver halve time og søger efter brystet. Hun bliver ked af det og græder, hvis hun ikke får det. Og for roens skyld, så bukker jeg under, må jeg indrømme. Men hun er begyndt at vågne og vil ammes så ofte, at jeg synes det er ved at være for meget af det gode. Det er jo ikke for hun spiser særlig meget, og hun er næsten ikke vågen, hun bliver bare meget søgende og vågner helt, hvis ikke hun får brystet. ...
...
Jeg må indrømme, at jeg er lidt i vildrede, da jeg har prøvet alle gode putteråd, synes jeg. Og på et tidspunkt kan man ikke nøjes med et par timers sammenlagt søvn, når man har to dejlige og livlige børn om dagen også :-).
Det skal siges, at hun ikke vil tage en sut og det virker til, at hun har et stort suttebehov. Og at hun bruger mig som sut. Flaske har vi også prøvet - det kan hun ikke rigtig finde ud af, dog tog hun en aften 30 ml uden virkning. Jeg føler heller ikke det skyldes sult.
Har du nogle forslag til os? Det håber jeg virkelig. Nogle andre mødre jeg kender har sagt, at sådan var deres barn også, og at jeg bare skal lade hende ligge der om natten og skifte rundt på brystet. Det går over igen. Jeg vil jo bare nødig give hende dårlige vaner. Andre siger, at hun skal væk fra mig og på eget værelse. Men det virker tidligt synes jeg?
Jeg kan ligeså godt sige, at jeg ikke er til, at hun skal ligge alene og græde sig i søvn, hverken om aftenen eller om natten, det gør for ondt på mig :-). Desuden er vores søn født 10 uger for tidligt, og har problemer med lyde og sover dårligt, så vi skal heller ikke have vækket hele huset om natten.
Vores rytme er nogenlunde som følgende:
Kl. 6: Ammes og sover til
Kl. 8: Ammes
Kl. 10-12.30: Sover
Kl. 12.30: Ammes
Kl. 14-15.30: Sover
Kl. 15.30: Ammes
Kl. 17.30: Sover ca, ½ time.
Herefter ammes hun ofte og små sover ved brystet og fra jeg går i seng med hende er det ovenstående problematik.
Puha det blev et langt brev, men det er svært at begrænse sig-mangler du nogle oplysninger, må du sige til. Jeg glæder mig meget til dit svar og prøve dine forslag.
Med venlig hilsen
Christina