Svar: Vil nu slet ikke ammes eller have flaske

7. januar 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé, at du malker ud og på den måde holder lidt gang i din mælkeproduktion. Den udmalkede mælk kan du så forsøge at tilbyde din datter af kop eller flaske i løbet af dagen. Måske vil hun hellere tage flaske, hvis det er din egen mælk, som er i flasken ....

Derudover skriver du at du har lyst til stadig at give hende modermælk og det skal du naturligvis gøre. Der er heller ingen der siger, at amningen ikke kan komme igang igen. Du ammer jo stadig lidt om natten, som jeg forstår dit brev, det er om dagen hun ofte protesterer ...

Det lyder som om at I hos jer går igennem en ammestrejke og man kan desværre ikke altid forebygge dette. Det kan opstå langsomt og over flere dage, men det kan også komme fra den ene dag til den anden. Der er rigtigt mange faktorer som spiller ind og det kan være svært at vide, hvad årsagen præcist er.

Nogle gange handler det om at barnet bliver tilbudt mælk/bryst for ofte og føler sig presset til brystet. Hvis barnet føler sig presset, så vil det afvise brystet, fordi det forbindes med noget ubehageligt. Andre gange skyldes frustrationen ved brystet, at der ikke er mælk nok og her må man så forsøge at øge sin mælkemængde.

Det er her rigtig godt, at amme om natten og derfor er det godt, at din datter accepterer dette. Mælken løber måske lettere om natten og samtidig er det mørkt, roligt og stille og hun har lettere ved at koncentrere sig om det at spise. Du kan derfor med fordel forsøge at lægge dig med hende i soveværelset i løbet af dagen og prøve at skabe lidt den samme ro, som I har om natten.

Det er rigtig godt, hvis du kan få din datter til at spise fra begge bryster og igen uden at presse hende unødigt, men tro på at hun godt kan regulere sit behov selv. Det vil være rigtig fint, hvis du kunne malke ud, når hun ikke vil tage brystet så du stadig får brystet stimuleret på det tidspunkt, hvor hun normalt vil forventes at spise og du kan her overveje om ikke du skal leje en malkemaskine med dobbeltaggregat, så du kan malke ud på begge bryster samtidig. Det vil for det første spare tid, men det vil også fremme din mælkeproduktion at stimulere begge bryster samtidig.

Det er naturligvis ikke sådan at du skal malke ud hele tiden, men prøv om ikke du kan malke ud på det tidspunkt, hvor du normalt ville amme hende, således at du får din mælkeproduktion bibeholdt og har du overskud til det, så prøv at malke ud en ekstra gang, hvis din datter sover et lidt længere stræk, for at få stimuleret brystet det ekstra. Ofte er det et spørgsmål om at malke ekstra ud i 1½-2 døgn så øges ...

Annonce

... mælkemængden ...

Ammestrejke kan også opstå i forbindelse med forkølelse, og hvis du oplever at din datter er lidt forkølet og tæt i næsen, så kan det være svært at holde sig fast på brystet (eller flasken) og svært at spise. Derfor vil det her være en rigtig god idé, hvis du drypper hendes næse med lidt saltvand inden du giver hende mælk.

Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, hvilket kan ændre på mælkens smag. Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Prøv derfor at overveje, om du har lavet nogle ændringer i forhold til hvad du plejer.

Forsøg at tage det så roligt som muligt, jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til din datter og jo bedre er det for jer alle. Det er en god idé at give hende hud-til-hud kontakt, da det fremmer lysten til at sutte. Det er sandsynligvis derfor du har oplevet effekt af at være i svømmehallen, hun har haft lyst til at die, men du er nødt til at vente til I er kommet op af vandet og så passerede du måske det tidspunkt, hvor hun ville tage fat ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Prøv at udnytte netop hud-mod-hud kontakten hjemme, prøv at gå lidt rundt med hende i favn, vug hende lidt imens og hvor du har bar overkrop, så hun er i nærheden af brystet. Det vil være en god idé at du lægger dig med hende i sengen, så I ligger tæt sammen - igen så brystet er klar, hvis hun skulle få lydt. Det vil også være en rigtig god idé at tage hende med i bad - måske har I karbad og du kan lægge dig med hende der - det giver både ro og meget tæt hud kontakt og kan være det, der får hende til at tage fat og spise igen.

Prøv om du kan lokke hende til brystet, - det er ikke det samme som at presse hende. Med lokke, så mener jeg at du forsøger at få mælken til at løbe, så hun kan smage at der er noget at komme efter og hun derfor tager fat og spiser. Du kan starte med at malke lidt ud og få mælken til at løbe, du kan også tage en lille sprøjte, som du fylder med mme eller mm og drypper ind i mundvigene på hende, når hun ligger ved brystet. Det kan også få hende til at tage fat.

Du kan give hende mm eller mme af en sprøjte eller kop, hvis hun fuldstændig afviser flaske og bryst. Det er korrekt at du ikke kan dække hendes behov i længden på denne måde og derfor må du kontakte lægen, hvis hun stadig ikke drikker nok. Det er lægens vurdering, hvad der så skal ske.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.