Svar: Amning og uregelmæssig menstruation
6. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Menstruationen kan godt være lidt uregelmæssig efter en fødsel, især når man som du fortsat ammer. Du bør under alle omstændigheder anvende prævention, såfremt du ikke ønsker en ny graviditet, og det kan anbefales at bruge kondom, da det ikke påvirker din amning. Hvis du gerne vil have styr på menstruationerne og din cyklus, kan du også tale med lægen eller en gynækolog om at få en hormonspiral.
Med hensyn til graviditetstest, så registrerer denne mængden af HCG - Humant Chorion Gonadotropin. Det er et hormon, som den gravide kvinde begynder at danne kort tid efter befrugtningen, når det befrugtede æg har sat sig fast i livmoderen.
Koncentrationen af hormonet fordobles ca. hver 3. dag i de første 10 uger af graviditeten og det maksimal HCG niveau nås normalt i uge 7-12, her vil et typisk niveau være op mod 200.000 mIU/ml. Selvom man efter 12 uger ikke længere har max dosis HCG, så vil hormonet stadig være i kroppen og en graviditetstest vil derfor vise positivt. De almindelige graviditetsteste der er i handlen er normalt følsomme for 25 mIU/ml HCG i urinen - der skal således ikke ret meget til før de reagerer :o)
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske