Svar: Spiser stadig ofte om natten, supplere med flaske?

26. december 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor

Når man er syg og når man har brystbetændelse, så vil mælkemængden normalt blive nedsat og det tager lidt tid at få skruet mælkemængden op igen. Sålænge man er syg, er det svært at opretholde en sufficient mælkemængde.

Ud over at du selv har været syg, så fortæller du at din dreng også har været det og jeg tænker at han i den forbindelse måske har spist lidt mere hyppigt og lidt mindre af gangen. Hvis han har været forkølet, haft ondt i maven, problemer med vejrtrækning på grund af brystbetændelse osv. så har lysten til at spise meget sandsynligvis ikke været der, men at få lidt og tit, har været rart, det har løsnet og givet lidt ro.

Det lyder altså meget tænkeligt at det er sygdom hos jer begge der gør, at du lige nu oplever at din dreng spiser meget hyppigt og er svær at mætte - og netop natamning er med til at øge din mælkemængde.

Jeg kan dog godt forstå du synes det er uholdbart i længden og normalt vil mælkemængden også blive øget inden for 1½-2 døgn, hvis man ammer meget hyppigt og er opmærksom på at få barnet lagt til i forskellige ammestillinger osv. som du skriver du har forsøgt. Da du stadig er syg, kan denne periode dog godt strække sig ud, sålænge din krop ikke er rask og dermed stresset, så vil din mælkemængde være lidt mindre end ellers ...

Det lyder som om at du fortsat har mælk og jeg synes bestemt du skal blive ved med at amme, så længe du har lyst til det. Det er også vigtigt at din dreng kommer til brystet netop på grund af brystbetændelsen - han er den bedste til at hjælpe med at få brystet 'tømt', han arbejder langt bedre med brystet end en brystpumpe. Men det er modsat også rigtig vigtigt at du får slappet af og for lidt ro - det er også vigtigt for at få dannet lidt ekstra mælk igen. Jeg kan derfor godt forstå at I har forsøgt med flasken og det må I naturligvis gerne.

Når man supplerer med flaske, så kan man gøre det på to måder. Man kan vælge at erstatte en amning med flaske, f.eks. vil nogle forældre i 4 måneders alderen begynde at tilbyde barnet vælling om aftenen inden putning i stedet for at amme, fordi vælling (eller modermælkserstatning for den sags skyld) kan mætte lidt mere end modermælk og derfor give lidt mere ro. Når man erstatter en amning med flaske er der dog altid en risiko for at mælkemængden nedsættes - kroppen producerer jo mælk udfra efterspørgsel - jo mere der efterspørges og barnet lægges til, jo mere mælk kommer der, så når man pludselig fjerner en amning, så tror kroppen at der ikke længere er et behov.

Det behøver slet ...

Annonce

... ikke være noget problem, og slet ikke, hvis man generelt ammer rigtig meget og amningen er veletableret. Netop fordi det nogle gange giver mor mere ro og mulighed for at lægge sig og sove, så fungerer den løsning for nogen. Men man skal naturligvis vide, at risikoen for at mælkemængden nedsættes yderligere er til stede - jo mere mere flaske man giver, jo mindre modermælk dannes der.

Man kan også supplere ved at amme først. Altså starte med at lægge til brystet, så barnet har stimuleret og fået tilbudt bryst på det tidspunkt, hvor barnet er parat til mad. Herefter kan man så give barnet en flaske, hvis barnet virker ekstra sulten, - og godt fyldt op, kan barnet så måske sove et lidt længere træk. Det er ofte lidt lettere at spise af en flaske end af et bryst og det betyder at barnet godt kan indtage lidt ekstra mælk via flaske end det ellers har gjort og netop det, giver nogle gange den effekt man søger. Igen gælder naturligvis at man fortsat producerer den mængde mælk som barnet søger ved brystet - jo mere erstatning man giver, jo mindre modermælk produceres.

Hos jer, lyder det som om at det vil være fint at supplere med en flaske om aftenen og du kan her få far til at give en flaske modermælkserstatning (eller vælling fra 4 måneder) for at du kan få lidt ro på og slappe lidt af. Det kan være den bedste løsning er at erstatte en amning med flaske, så jeres dreng får flaske inden han puttes til natten og du så slapper af imens. Det kan også være det fungerer bedst ved at du ammer ham og putter ham og så kan far supplere med en flaske, hvis jeres dreng efterfølgende virker sulten eller hvis han vågner og beder om mad igen efter kort tids søvn. Du bliver her nødt til at forsøge dig lidt frem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er naturligvis vigtigt at du sørger for at han spiser hyppigt dagen igennem, så han i dagtimerne får så stor en mængde at han ikke behøver spise hver anden time natten igennem. Derudover er det helt normalt at børn søger brystet hyppigere om aftenen netop for at fylde sig lidt ekstra op til natten og dermed sove lidt mere ...

Men grønt lys herfra i forhold til at prøve med lidt flaske og få lidt ro på. Måske er det bare et par dage det er nødvendigt og så kommer din mælkemængde op igen, du får slappet lidt af, bliver rask og kan derefter nøjes med igen at amme. Måske virker det bare så godt med en flaske om aftenen, at I beslutter at bibeholde denne løsning og det er naturligvis også helt okay. Det vigtigste er at I alle tre trives :o)

Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god jul og rigtig godt nytår :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.