Spiser stadig ofte om natten, supplere med flaske?

26. december 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Spiser stadig ofte om natten, supplere med flaske?

Hej Helen,

Så er jeg her lige igen vedrørende min lille søn og hans hyppige amninger.

Trods en ihærdig indsats, er det stadig ikke lykkes mig at få ham til at sove længere end 2 til 2 1/2 time ad gangen om natten. Uanset hvad jeg gør med amning fra forskellige stillinger - fra først det ene bryst og så det andet - rigelig afbøvsning m.m. - så vågner han altså virkelig mange gange og vil spise. En sjælden gang kan en sut og lidt vuggen få ham til at sove videre en times tid - men det sker ikke så tit. Dvs. han bliver lagt omkring kl. 20 eller 20.30 og vågner så kl. 22.30, 1, 3, 5 og så kl. 7, hvor vi står op. Heldigvis uden afførring :-).

Igår forsøgte vi at give ham lidt mme på flaske, fordi jeg godt kunne bruge lidt mere sammenhængende søvn - men det var han ikke så begejstret for. Han spiste måske 30 ml. og så nægtede han at spise mere. Da jeg så efterfølgende lagde ham til brystet, blev der spist igennem. Da ...

Annonce

... begge bryster var tomme, tilbød jeg ham flasken - og igen nægtede han. Måske det skal gøres omvendt?

Han bliver snart 4 mdr. og jeg tænker, at jeg måske bare skal vente og så begynde med skemad og krydse fingre for, at det hjælper. Eller skal jeg mon fortsætte med at prøve med en flaske mme?

Det skal lige siges, at vi og han har været ramt af en del sygdom i løbet af de seneste måneder - han har således haft både mavevirus og lungebetændelse og jeg har haft mavevirus og brystbetændelse. Dvs. penicillin til os begge og måske ikke så meget mælk hos mig.

Hvad foreslår du? Jeg vil selvfølgelig gøre, hvad der er bedst for ham - men jeg må indrømme, at jeg snart trænger til at sove lidt længere tid ad gangen end 2 timer :-). Er også syg i disse dage, hvilket ikke gør det bedre.

Ellers er han en glad og dejlig dreng, der udvikler sig som han skal.

Rigtig glædelig jul og godt nytår.

Mange hilsener
Den trætte mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer