Svar: Amning og putning - 5 mdr.
9. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Siho
En plan for dagen til et 5 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9: Hirsegrød, evt med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller tilbydes flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Ammes ofte x 1 midt nat. De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære dette
Jeg tænker at min plan her giver et meget godt billede af, hvordan en dag ser ud og at din dreng faktisk sover og spiser meget alderssvarende. Det betyder ikke så meget, hvor store mængder han spiser, men tilbuddet skal være der og det er langt bedre at han tilbydes 3/4 dl. skemad 3 gange dagligt efterfulgt af mælk end at han spiser 1½ dl. 2 gange dagligt og han ikke drikker mælk efterfølgende.
Hvis børn får flaske, så behøver de ofte ikke spise helt så hyppigt, som hvis de ammes, da modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk. Men når børn ammes, så er det helt normalt at de i 5 måneders alderen har behov for amning 6 gange i døgnet, nogle gange 7 og det du fortæller er altså helt normalt og et helt reelt behov for jeres dreng.
Han sover også fint, det er helt alderssvarende med to lure og en powernap og at han ofte sover kortvarigt hænger naturligt sammen med at hans nattesøvn er lang.
Med hensyn til at lære at falde i søvn og far skal kunne putte, så er der ingen tvivl om at brystet er tryghedsgivende og også trøst for jeres dreng, når han er ked af det. Det er helt naturligt og ikke noget man skal være ked af ... Alternativet til brystet er en flaske, så hvis I gerne vil have at far skal kunne tage over om aftenen og I gerne vil ændre putteritual, så mor helt er ude af billedet, så vil jeg anbefale at I tilbyder flaske om aftenen i stedet for bryst. Med en flaske kan far gå afsides med jeres lille dreng, berolige, betrygge og trøste ligesom mor normalt ville gøre med brystet.
Flasken kræver naturligvis tilvænning, det er jo brystet som jeres dreng naturligt foretrækker, det er brystet, som har givet han tryghed og ro lige siden han kom ud af maven og det kræver tid at give en substitut for brystet. Nogle børn accepterer dog flasken med det samme og måske det er tilfældet hos jer, andre afviser fuldstændig og vil kun den ægte vare, hvilket man jo heller ikke kan fortænke barnet i ...
Det er i princippet fint at lade jeres dreng blive ammet og finde roen og så derefter lade far putte - det virker også nogle gange, men de gange hvor det ikke er nok og kun mor dur, så synes jeg I skal lade mor komme til. Og du skal naturligvis amme ham. Du skriver "Når det er rigtig skidt, kan også jeg kun få ham til ro ved at amme ham. Hvilket i sig selv er træls, for jeg vil ikke vænne ham til, at amning er lig trøst." Men amning er trøst - at amme handler ikke kun om at give mælk, det handler også om at ligge i din favn, mærke din vejrtrækning, høre din stemme, dit hjerte slå osv. Alt det som han kender fra han lå inde i livmoderen - det er trøst, fordi det giver genkendelighed og ro.
Det handler ikke om at far ikke også kan komme på banen eller at far ikke er lige så god som mor. Men fordi det er dig, der har været gravid, dig der har haft barsel og naturligt været mest omkring jeres dreng hele tiden, så er det dig som MOR der nogle gange bedst vil kunne trøste. Derfor har din mand ret, når han siger at nogle gange "er det kun mor der hjælper".
Det er klart at jeres dreng også reagerer på de 'vibrationer' der er omkring ham, jeres sindsstemning, ro osv. Jo mere ro og harmoni han omgives med, jo mere rolig bliver han også selv - han spejler sig jo i jer.
Lad far tage over, når far kan. Overvej om en flaske vil være en god idé hos jer, som en del af et nyt putteritual. Tillad dig selv at være den der kun dur en gang imellem. Forsøg at putte uden for meget gråd, men skab ro og gør det til en rar ting at komme i seng. Lad far tage over med andre ting - bade, give mad, lege, skifte ble osv. så fra på den måde også kommer mere og mere på banen. Det vil også på sigt gøre det lettere for far at putte.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske