Amning og putning - 5 mdr.

9. december 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Amning og putning - 5 mdr.

Hej Helen

Jeg har brug for råd om amning, samt godnat-putning foretaget af mig versus min mand.

Vores søn er 21 uger gammel, vejer 8 kilo og er 65 1/2 cm. lang.

Som nyfødt ammede jeg ham gennemsnitligt ti gange på et døgn, hvoraf de tre af måltiderne lå om natten. Fra han var 2 1/2 mdr. til han var 3 1/2 mdr. blev det til cirka otte ganges amning på et døgn. Og han sov rigtig godt: vågnede kun en enkelt gang mellem klokken cirka 20 og 08. Om dagen sov han sammenlagt allerhøjest tre timer.

Det varede en måneds tid, hvorefter vi igen måtte tilbage til amning to gange mellem 00 og 06. Da jeg mente, at dette og hans interesse i vores mad alt sammen var tegn på øget sult (samt i øvrigt var tilpas desperat over pludselig igen at skulle være vågen flere gange om natten), begyndte jeg at give ham hirse- eller grøntsagsgrød om aftenen - det var forskelligt, hvor meget der kom ned.

Som det er nu, hvor han som sagt er næsten fem måneder, ser det hele således ud:

Amning to gange mellem 00 og 06
Amning to gange mellem 06 og 12 + hirsegrød ved ni-tiden
Amning fire gange mellem 12 og 19 + grøntsagsgrød ved seks-tiden

Han sover:
Fra cirka 19.30 til cirka 7.30 (Altså tolv timer, afbrudt af to måltider i nattetimerne, og så er der amningen lige før sengetid, samt når han vågner om morgenen).
En halv time omkring klokken 10.30
Én til halvanden time omkring klokken 13 (hvor jeg gerne går ud med ham i barnevognen, ellers sover han ikke så længe)
En halv time omkring klokken 17 (ikke altid)

Er alt det her "normalt"?
- Ammer jeg ham for meget/for lidt/normalt hans alder taget i betragtning (og vægt, han er jo en god basse)? Jeg troede egentlig, at jeg på nuværende tidspunkt kunne nøjes med at amme fire-seks gange på et døgn, ikke mindst taget i betragtning, at han også får grød.
- Er han overhovedet interesseret i grøden? Han stritter med arme og ben og ser meget ivrig ud, men han spiser højest en håndfuld hirsegrød, samt hvad der svarer til én kartoffel og en halv gulerod.
- Bør han sove mere? Kan vi i så fald hjælpe ham til det?

I forhold til søvn kommer vi så til mit spørgsmål vedrørende putning om aftenen: ind til han var fire måneder faldt han konsekvent i søvn ved aftenamningen - og i vores seng, hvor vi kunne lade ham ligge uden at vække ham. At han faldt i søvn under amning bevirkede, at det kun var mig, der kunne lægge ham i seng om aftenen. Da han blev fire måneder, begyndte vi derfor at indføre egen seng samt bad/nattøj, amning og "på vej i seng" (= op og bøvse, lidt småsnak, sluk lys + i seng og godnatsang).

Måske ...

Annonce

... falder han i søvn ved amningen, men det at han skal op og i egen seng, giver min mand mulighed for også at kunne klare aftenputningen. Nogle aftener går det fint og han/jeg skal kun ind et par gange og give en sut eller et ord og et kram. Andre aftener brokker han sig mere og mere og bliver til sidst rigtig ked af det - og her er problemet: det eneste der synes at hjælpe, er tilsyneladende mig. Kun jeg kan få ham til at falde til ro og i søvn.

Vi synes, at det er ok, at lade ham ligge og brokke sig lidt (og ind imellem gå ind og give ham sutten), men vi vil ikke lade ham ligge og græde. Så tager vi ham op lidt og prøver igen at lægge ham. For mig lykkes det, mens han med min mand bliver mere og mere arrig. Og til sidst er vi nødt til at kapitulere og lade mig gå ind til ham. Når det er rigtig skidt, kan også jeg kun få ham til ro ved at amme ham. Hvilket i sig selv er træls, for jeg vil ikke vænne ham til, at amning er lig trøst. Men hvornår ved jeg, om det kun er trøst, eller om han reelt er gået hen og er blevet sulten!? For han spiser altid, når han får tilbuddet...

Min mand mener, at det er fordi at det ind imellem bare kun er mor, der hjælper - og så er der ikke så meget andet at gøre. Det tror jeg imidlertid ikke rigtig på: jeg tror, at det er et spørgsmål om tilvænning for vores søn. Jo mere han prøver at blive puttet at sin far, jo mere vant til og tilfreds med det bliver han. Der ud over tror jeg, at jeg er mere rolig og tålmodig, mens min mand hurtigere bliver irritabel - ikke mindst fordi han får en dundrende hovedpine, så snart vores søn har grædt i ganske kort tid (og derfor tager ørepropper i for at klare det). Men kan vores søn mærke disse "vibrationer" fra os - og kan det være dem, han reagerer på?

Det skal siges, at min mand på ingen måde er uvillig - han vil lige så gerne som jeg, at putningen er fifty-fifty. Men når vi hver gang ser, at jeg bedst kan få vores søn til ro, så er det svært at blive ved at prøve. Jeg vil dog ikke ende med at skulle klare tjansen hver eneste aften, så noget skal vi gøre. Men hvor meget skal vi presse på? Hvor meget kan/bør vi lære vores søn, at far er lige så god som mor? Nogle siger, at vi skal prøve udelukkende at lade min mand klare putningen i nogle dage og inden der er gået en uge, vil det hele gå som smurt. Hvad mener du, tror du også, at det er vejen frem? Er vi bare nødt til at være hårde... Også når man ikke ønsker, at drengen skal græde så meget, at han til sidst kun falder i søvn på grund af udmattelse...?

Det blev til en frygtelig lang smøre:-)

Håber meget på gode råd!
Hilsen Siho

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.