Brev:
Amning og putning - 5 mdr.
9. december 2008
Alder:
5 mdr.
Amning og putning - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg har brug for råd om amning, samt godnat-putning foretaget af mig versus min mand.
Vores søn er 21 uger gammel, vejer 8 kilo og er 65 1/2 cm. lang.
Som nyfødt ammede jeg ham gennemsnitligt ti gange på et døgn, hvoraf de tre af måltiderne lå om natten. Fra han var 2 1/2 mdr. til han var 3 1/2 mdr. blev det til cirka otte ganges amning på et døgn. Og han sov rigtig godt: vågnede kun en enkelt gang mellem klokken cirka 20 og 08. Om dagen sov han sammenlagt allerhøjest tre timer.
Det varede en måneds tid, hvorefter vi igen måtte tilbage til amning to gange mellem 00 og 06. Da jeg mente, at dette og hans interesse i vores mad alt sammen var tegn på øget sult (samt i øvrigt var tilpas desperat over pludselig igen at skulle være vågen flere gange om natten), begyndte jeg at give ham hirse- eller grøntsagsgrød om aftenen - det var forskelligt, hvor meget der kom ned.
Som det er nu, hvor han som sagt er næsten fem måneder, ser det hele således ud:
Amning to gange mellem 00 og 06
Amning to gange mellem 06 og 12 + hirsegrød ved ni-tiden
Amning fire gange mellem 12 og 19 + grøntsagsgrød ved seks-tiden
Han sover:
Fra cirka 19.30 til cirka 7.30 (Altså tolv timer, afbrudt af to måltider i nattetimerne, og så er der amningen lige før sengetid, samt når han vågner om morgenen).
En halv time omkring klokken 10.30
Én til halvanden time omkring klokken 13 (hvor jeg gerne går ud med ham i barnevognen, ellers sover han ikke så længe)
En halv time omkring klokken 17 (ikke altid)
Er alt det her "normalt"?
- Ammer jeg ham for meget/for lidt/normalt hans alder taget i betragtning (og vægt, han er jo en god basse)? Jeg troede egentlig, at jeg på nuværende tidspunkt kunne nøjes med at amme fire-seks gange på et døgn, ikke mindst taget i betragtning, at han også får grød.
- Er han overhovedet interesseret i grøden? Han stritter med arme og ben og ser meget ivrig ud, men han spiser højest en håndfuld hirsegrød, samt hvad der svarer til én kartoffel og en halv gulerod.
- Bør han sove mere? Kan vi i så fald hjælpe ham til det?
I forhold til søvn kommer vi så til mit spørgsmål vedrørende putning om aftenen: ind til han var fire måneder faldt han konsekvent i søvn ved aftenamningen - og i vores seng, hvor vi kunne lade ham ligge uden at vække ham. At han faldt i søvn under amning bevirkede, at det kun var mig, der kunne lægge ham i seng om aftenen. Da han blev fire måneder, begyndte vi derfor at indføre egen seng samt bad/nattøj, amning og "på vej i seng" (= op og bøvse, lidt småsnak, sluk lys + i seng og godnatsang).
Måske falder han i søvn ved amningen, men det at han skal op og i egen seng, giver min mand mulighed for også at kunne klare aftenputningen. Nogle aftener går det fint og han/jeg skal kun ind et par gange og give en sut eller et ord og et kram. Andre aftener brokker han sig mere og mere og bliver til sidst rigtig ked af det - og her er problemet: det eneste der synes at hjælpe, er tilsyneladende mig. Kun jeg kan få ham til at falde til ro og i søvn.
Vi synes, at det er ok, at lade ham ligge og brokke sig lidt (og ind imellem gå ind og give ham sutten), men vi vil ikke lade ham ligge og græde. Så tager vi ham op lidt og prøver igen at lægge ham. For mig lykkes det, mens han med min mand bliver mere og mere arrig. Og til sidst er vi nødt til at kapitulere og lade mig gå ind til ham. Når det er rigtig skidt, kan også jeg kun få ham til ro ved at amme ham. Hvilket i sig selv er træls, for jeg vil ikke vænne ham til, at amning er lig trøst. Men hvornår ved jeg, om det kun er trøst, eller om han reelt er gået hen og er blevet sulten!? For han spiser altid, når han får tilbuddet...
Min mand mener, at det er fordi at det ind imellem bare kun er mor, der hjælper - og så er der ikke så meget andet at gøre. Det tror jeg imidlertid ikke rigtig på: jeg tror, at det er et spørgsmål om tilvænning for vores søn. Jo mere han prøver at blive puttet at sin far, jo mere vant til og tilfreds med det bliver han. Der ud over tror jeg, at jeg er mere rolig og tålmodig, mens min mand hurtigere bliver irritabel - ikke mindst fordi han får en dundrende hovedpine, så snart vores søn har grædt i ganske kort tid (og derfor tager ørepropper i for at klare det). Men kan vores søn mærke disse "vibrationer" fra os - og kan det være dem, han reagerer på?
Det skal siges, at min mand på ingen måde er uvillig - han vil lige så gerne som jeg, at putningen er fifty-fifty. Men når vi hver gang ser, at jeg bedst kan få vores søn til ro, så er det svært at blive ved at prøve. Jeg vil dog ikke ende med at skulle klare tjansen hver eneste aften, så noget skal vi gøre. Men hvor meget skal vi presse på? Hvor meget kan/bør vi lære vores søn, at far er lige så god som mor? Nogle siger, at vi skal prøve udelukkende at lade min mand klare putningen i nogle dage og inden der er gået en uge, vil det hele gå som smurt. Hvad mener du, tror du også, at det er vejen frem? Er vi bare nødt til at være hårde... Også når man ikke ønsker, at drengen skal græde så meget, at han til sidst kun falder i søvn på grund af udmattelse...?
Det blev til en frygtelig lang smøre:-)
Håber meget på gode råd!
Hilsen Siho