Svar: Overgang fra fuldtidsamning til amning morgen og aften
9. december 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Trine
Børn mælkebehov er stort og det tager tid at introducere overgangskost og der skal hele tiden være plads til mælken også. Jeres dreng har brug for at blive ammet til han er et år og gerne længere ... Hvis ikke du vil eller kan amme, så er det vigtigt, at han vil tage en flaske, da han så skal have modermælkserstatning i stedet ...
MEN, når det er sagt, så ser verden dog også lidt anderledes ud i 8 måneders alderen. Her vil de fleste børn faktisk godt kunne klare sig med amning ca 3 gange dagligt. Og disse amninger kan meget fin ligge tidlig morgen, aften inden putning og sen aften inden du selv går i seng. Nogle gange vil det en overgang være fint også at amme om eftermiddagen, når du er hjemme fra arbejde, men du kan altså sagtens både gå på arbejde og sikre din dreng et vist mælkebehov ved siden af, ved at amme tidlig morgen, aften og sen aften.
Han behøver til den tid ikke at få flaske ved siden af, du behøver således ikke malke ud og du behøver ikke give modermælkserstatning af flaske. Han kan få mælk i sin grød og mos og så kan han drikke vand af kop til maden. På den måde kan far sagtens passe og det hele kan gå op i en højere enhed og sikre alles behov :o)
Med hensyn til skemad og beskrivelsen af børn behov for mælk og andre fødevarer, så vil jeg anbefale dig bogen "Mad til spædbørn og småbørn" som sundhedsstyrelsen har lavet. Den købes på apoteket og måske er du også så heldig at du får et eksemplar af din sundhedsplejerske, sådan er det i nogle kommuner :o)
En plan for dagen til et 8 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes
Morgen: Havregrød lavet med mælk (mme eller sødmælk), vand af kop
Formiddag: ½ banan eller anden frisk frugt, evt. lidt frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, grøntsager eller lignende. Suppleres med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion flerkornsgrød med frugtmos eller måske lidt tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, evt. amning, hvis du er hjemme her og ellers vand af kop.
Aften: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Mad i stykker og mad der er moset. Vand af kop.
Suppleres evt. med lidt frugtgrød eller lignende til dessert.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Som du kan se, kan man altså sagtens i 8 måneders alderen tilbyde barnet både mælk nok via amning og samtidig have rigtig godt gang i familiemaden, som gør det noget lettere for far at passe ... :o) Hvis du ikke er hjemme til at amme inden putning om aftenen, så vil en flaske på det tidspunkt være en rigtig god idé. I princippet kan man sagtens give flaske de angivne tider i stedet for at amme, det er ikke noget problem. Det er jo også en måde at få sit mælkebehov dækket på :o)
Det anbefales at starte skemad, når barnet er fysiologisk parat til det. Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Hvis du starter med skemaden, når din dreng viser sig parat til dette og starter senest omkring 6 måneders alderen, så vil der normalt ikke være problemer med at nå frem til en plan som ovenstående, når barnet er 8 måneder gammelt :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske