Svar: Ammestop - far trøster om natten

30. november 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tina

Din datter er lige starte i dagpleje og det lyder helt naturligt at hun derfor vågner mere om natten. Alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og hele verden åbner sig jo for hende nu, der sker rigtig meget, så det er naturligt at hun i denne periode er ekstra tryghedssøgende og dermed også mere morsøgende/brystsøgende ...

Jeg tænker derfor at et evt. ammestop må ske bedst, hvis I kan bruge juleferien på det. I juleferien har I forhåbentlig mulighed for at være der mere for hende i løbet af dagen, hendes daglige 'mordepot' kan bedre blive fyldt op og derfor vil hun måske også bedre kunne acceptere at brystet fjernes om natten. Samtidig vil I have lidt mere overskud, I er begge hjemme og kan sove en middagslur, hvis det skulle blive nødvendigt. I kan støtte hinanden og holde fast i de beslutninger I i fællesskab har taget :o)

Det er ikke relevant at tilbyde flaske med den alder hun har, hun kan sagtens drikke mælk/væske nok af en kop i løbet af dagen, så der er tale om et reelt ammestop, hvor substitutten handler mere om tryghed og nærhed. Derfor kan det være en god idé at far putter hende, nusser, kærtegner, sidder med hende osv. som du plejer at gøre og at I så begynder at introducere en godnathistorie. I starten kan hun sidde på fars skød, men stille og roligt skal hun ligge i sin seng imens hun får læst historie. I en overgang kan hun også tilbydes lidt lun mælk af en kop, men den forsvinder også på sigt.

Det er fint at starte med at fjerne natamning først og putteamningen til sidst, hvis I ...

Annonce

... fornemmer at det fungerer bedst sådan .. nogle gange er det modsatte den bedste løsning - at far simpelthen putter og lærer hende at sove uden brystet (hvilket hun jo fint klarer om dagen) og så kan hun tidlig morgen kl. 05 komme over i mors og far seng, blive ammet og sove videre der. Men på sigt, skal den amning naturligvis også væk ... :o) Så I må prøve at vurdere, hvad der mon er bedst for jer alle tre.

Far kan give samme nærhed, fysiske kontakt, kærtegne, berolige osv. som mor kan. I kan give jeres datter en putteklud, en sovebamse eller lignende som sammen med fars beroligende stemme, varme hænder osv. bliver en god erstatning for brystet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er altid svært at sætte tid på ... men et forsigtigt gæt er at I skal regne med ca 3 dage. Ikke at hun er fuldstændig rolig og sover igennem efter 3 nætter, men som regel vil man kunne mærke en forskel den 3. nat, at hun vil falde hurtigere til ro, at hun ikke vil søge efter brystet helt så meget som tidligere, at hun bedre acceptere at det er sådan det er nu.

Nogle gange hjælper det at føre en natdagbog, hvori man skriver hvad tid hun vågner, hvad man gør og hvornår hun sover igen. Det kan hjælpe til at se de fremskridt der er - når det er om natten, så kan det godt føles som om at tiden står stille og alle nætter ligner hinanden, skriver man tiderne ned, så kan man bedre se at hun rent faktisk sove 40 minutter længere og faldt i søvn hurtigere igen end hun ellers har gjort ...

Jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor