Vågner pludselig om natten, og spiser vist ikke nok mad

30. november 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vågner pludselig om natten, og spiser vist ikke nok mad

Kære Helen.

Vores datter er lige blevet 1 år, og hun er begyndt at blive ret bevidst om at der er ting hun kan styre. Det har altid været rigtig nemt at lægge hende til at sove, hun har siden hun var 7 uger, sovet igennem om natten, vi har bare lagt hende og gået, uden problemer. Indtil for nylig. Da hun fandt ud af at rejse sig op i sengen, har vi kæmpet med det. Men de sidste par uger er hun begyndt at vågne mange gange, pludselig græder hun, og vi skal ind og lægge hende ned, så sover hun gerne videre, men ikke til næste morgen. Der går typisk en time, så starter vi forfra, og når vi går i seng, ender det med endnu en flaske mme og videre søvn i vores seng :-/ det er en lidt irriterende vane, og hun kravler jo, så vi vil helst ikke ha hende i sengen..

Vi er begyndt at tænke lidt på om hun får for lidt at spise? Jeg går hjemme lidt endnu, så dagene kører ikke slavisk, og hun får måske ikke alle de måltider hun burde.. Hun spiser havregrød 8-9, aftensmad 18-18.30, og får 200ml mme ved 23-tiden.

Frokosten er et helt kapitel for sig selv, for der gider hun ikke rigtig spise, medmindre det er en figenstang, riskiks, agurk eller melon. Måske en skorpe.
Rugbrød gider hun bare ikke og har aldrig gidet det. Øllebrød heller ik. Jeg plejer at bage grovboller med kerner, rugmel, gulerødder og havregryn som hun får, og hun spiser en om dagen (med smør eller naturel smøreost)

Lige for tiden ryger alt ud af munden, ind i hånden, og ind i munden igen. Meget kastes direkte over skulderen, og det driver os til vanvid. Morgen, aften og nat spiser hun op, og kan lokkes med ekstra mad, hvis det skulle være. Frokosten er bare helt modsat. Jeg tilbyder denne madpakke mange gange fra hun vågner fra sin lur (mellem 12.30 & 13.30) og til ...

Annonce

... aftensmaden.
Som regel er hun helt ødelagt fra kl 16, trænger til at blive ordentligt mæt og få sovet, hvilket sjældent lykkes på dette tidspunkt. Tit gir hun op for sent i forhold til aftenrutinen osv. Og lige for tiden kæmper vi jo ret meget for bare at lægge hende, så det bliver oftest kun til 1 lur om dagen.
Vi serverer altid vand til måltiderne, men overvejer om hun skal have mælk, så vi kan slippe for det sene mme-måltid (måske mangler hun mælk jo, siden hun ikke kan sove videre, aner det ikke)

Vi kunne virkelig godt bruge et råd til frokosten. Kan vi give hende en form for grød evt, youghurt måske og så supplere med noget hun kan tygge på? Lige for tiden er de her boller i hvert fald slet ikke et hit!

Og er det normalt, at pigen vågner hele tiden? Skal vi fortsætte med at lægge hende ned, skal hun ha mælk eller bare vand om natten, kan det være tænder?

I og med at hun er blevet 1 år, kravler og øver sig i at gå, udforsker hele lejligheden osv, får hun jo også nogle opdragende nej’er med på vejen. Ikke noget hun har fået særlig meget ellers. Jeg har på fornemmelsen at det også har noget at sige i forhold til den øgede selvbestemmelse hun insisterer på. For eksempel kan hun sige nej til mad, når hun sidder i stolen, men bagefter når hun går rundt, sige ja til samme mad.
Hun skriger sine lunger fulde fra sin tremmeseng, smider bamse og sut ud og skriger, skriger, skriger, fordi vi går fra hende, når hun et utal af gange har rejst sig op, selvom vi prøver at ”holde hende nede” når hun skal sove….. 

Undskyld mit lidt rodede indlæg, men nu fik jeg endelig sat nogle ord på situationen. Jeg håber du kan hjælpe os til at få vores pige igennem denne periode, som forhåbentlig ikke varer evigt.

Venlig hilsen J.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene