Svar: Fra bryst til flaske..... Brystbetændelse!
30. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Først lige et par vigtige ting i forbindelse med din behandling for brystbetændelse. Du skriver at du har fået penicillin - hvad præcist har du fået udleveret? Jeg spørger fordi mange privatpraktiserende læger udskriver Primcillin og det er ikke det du skal have ...
Brystbetændelse bør som første valg behandles med Penicillinasestabilt penicillin, det der også hedder
Dicloxacillin, det sælges under navnet Dicillin. Hvis du ikke er korrekt behandlet, så er det naturligt at din infektion kommer igen og igen ...
Derudover skal man overveje om du kan have en anden infektion i brystet, sammen med brystbetændelse får man f.eks. også svamp i brystet og det skal naturligvis også behandles.
Hvis du i øvrigt er blevet behandlet korrekt og man må konstatere at du desværre hører til dem, der får gentagende brystbetændelser selvom man gør alt for at undgå det og passe på sig selv (sådan er det desværre for nogle kvinder) så lyder det som en fin beslutning at stoppe amning og det er helt fint, at du har fået piller til at stoppe mælkeproduktionen.
Når man tager mælkestandsende medicin, så skal man altid være opmærksom på risikoen for at det medfører brystbetændelse, simpelthen fordi der kan stå noget mælk inde i brystet som ikke kommer ud. Derfor kræver det ofte, at man bruger en brystpumpe - ikke for at stimulere, men simpelthen for at tømme brystet så der ikke står noget mælk tilbage og laver ravage i brystet. Man kan naturligvis aldrig tømme 100 pct, men det skal være sådan at du kan mærke at brysterne bliver slappe og spændingen forsvinder, mælken forsvinder - pillerne virker.
Næste problematik er så at få din dreng til at tage flaske og her er det vigtigt at du giver ham flaske på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme. I første omgang kan det hjælpe at du giver ham udmalket mælk. Du kan altså trappe ud med en brystpumpe og tilbyde din egen mælk i flasken. Så er smagen noget han kender og føler sig tryg ved.
Giver du ham mme, så kan du komme en lille smule sukker i erstatningen - 1 tsk. i 100ml mme, det er okay. Det kan blive trappet ud i takt med at han begynder at acceptere flasken. Modermælk er betydeligt sødere i smagen end modermælkserstatning.
Derudover hjælper det nogle gange at give flasken imens du ligger ved siden af ham, eller hvis du kan holde ham, hvor han ligger på dine lår - så han kan kigge på dig og I kan have god kontakt uden at han ligger i din favn - fordi han i din favn dufter din mælk og han forbinder det at spise med at ligge der. Det kan derfor også være en god idé at lade en anden tage over, fordi andre ikke forbindes med amning og hvis mor ikke er til stede, så er amning ligesom udelukket.
Hvis han er glad for sut, så vælg en flaskesut i samme facon, så han kender til at sutte på den model og føler sig tryg ved at få den i munden.
De er naturligvis altid bedst for alle parter, hvis overgangen fra bryst til flaske kan ske gradvist så både mor og barn kan følge med (ingen mave eller brystsmerter) men nogle gange sker det jo at amningen må stoppe brat og her må barnet spise flaske om det vil det eller ej. Det kan give en masse gråd og ulykkelighed, men som regel ender barnet dog med at tage imod, hvis man bare bliver ved og ved ... det er dog rigtigt hårdt for begge parter.
Alternativet til flaske er jo at tilbyde barnet lidt mme af en kop eller på en sprøjte, så barnet får noget mælk og i takt med at barnet vender sig til smagen, så vil det ofte også begynde at acceptere at få flasken.
Så mit råd til dig er altså at du finder ud af, om din brystbetændelse er blevet behandlet korrekt, ellers kunne behandling med den rigtig antibiotica måske løses jeres problemer. Man kan i visse tilfælde også vælge at sende en mælkeprøve af sted fra det inficerede bryst, for at finde ud af om der florerer et eller andet, som skal behandles med noget specielt ...
Er ammestop en realitet, så må du malke ud og tilbyde din mælk på flaske, kop eller sprøjte og stille og roligt trappe helt ud og udmalke mindre og mindre hyppigt. Det er vigtigt at der ikke 'står noget mælk og sopper' i brystet også hvis du vælger at tage dostinex.
Og så må du forsøge med modermælk i flaske og/eller sødet mme og blive ved til det lykkes, andre må prøve osv.
Jeg håber det lykkes for jer, pas godt på hinanden og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske