Svar: Lav mælkemængde om aftenen

24. november 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Elisabeth

Hvorvidt du skal give din datter flaske med modermælkserstatning om aftenen afhænger helt af, hvordan hun har taget på og hvor meget du føler du allerede har gjort for at øge din mælkemængde. Hvis du har brug tid på hyppig amning, udmalkning osv. og mælken trods dette ikke øges tilstrækkeligt, og hvis din datter ikke tager på - så lyder det som om at en flaske modermælkserstatning er en rigtig god idé. Det er meget vigtigt at din datter får sit behov dækket og ikke falder ned på kurven, fordi hun mangler mælk.

Det er helt normalt at mælkemængden er mindre om aftenen, mælken er her tilgengæld mere koncentreret og det betyder at barnet netop ved at spise hyppige og få små mængder mere koncentreret mælk netop opnår en vis mæthed til natten og derfor er i stand til at sove et lidt længere stræk. Men mælk skal der naturligvis være ...

Det er også sådan at man ofte i forbindelse med en brystbetændelse vil kunne opleve mælkemængden stagnere og det tager lidt tid at arbejde sig op på en lidt større mælkemængde igen. Der er altså noget naturligt i at du lige nu, fordi du netop lige har haft brystbetændelse, oplever at det er svært at få mælken til at dække din datters behov og at det kræver ekstra indsats at få sat din mælkeproduktion igen.

Man er i en sådan situation nødt til at gå ind og vurdere, hvordan barnet trives. Hvis barnet kan klare sig, ikke taber sig og derfor ...

Annonce

... godt kan tåle at vente de par dage det tager at øge mælkeproduktionen tilstrækkeligt, så er det en god idé at amme ekstra, stimulere med brystpumpe osv. og ikke give for meget flaske - så er det fint at satse på amning og mælkeøgning. Men hvis barnet igennem en lidt længere periode ikke har taget nok på og mælkemængden generelt er meget svingende og på lavt niveau, og man samtidig har forsøgt meget for at øge mælkemængden - så er man nødt til at give barnet en flaske mme. Det handler jo i sidste ende om at din datter skal have et ordentligt måltid og blive mæt, når hun er sulten, så hun tager på og trives.

I forhold til det du har fortalt mig i dine tidligere breve, så tænker jeg at det hos jer lyder fornuftigt at du (eller far) tilbyder jeres datter en flaske om aftenen. I første omgang tænker jeg at det måske handler om en flaske i døgnet og at du stadig skal amme ligesom nu, så hun fortsat stimulerer dig og du producerer mælk. Om aftenen må du også gerne amme, men når du føler at mælkemængden ikke slår til, så supplerer I med en flaske og gør det med god samvittighed. Så kommer der ro på og du kan amme hende igen om natten og tidlig morgen og i løbet af dagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er altså både okay og fornuftigt i forhold til jeres familie at tilbyde din datter en flaske om aftenen, så hun kan begynde at tage lidt på og I kan få lidt ro i jeres lille hjem.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!