Svar: Skriger ved bryst
18. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Der kan være flere årsager til at Matthes pludselig bliver frustreret ved brystet. Måske går det for langsomt, han har måske vænnet sig til flasken og nyder at det ikke kræver så meget at spise af den, som det gør at spise hos dig ... Det kan også være at det går for hurtigt og han han bliver frustreret fordi han ikke kan følge med når mælken sprøjter til ham ...
Så kan han også reagere hvis du f.eks. er ved at få menstruation fordi din mælk på grund af hormonsvingninger vil kunne ændre smag. Han kan også reagere hvis du f.eks. er begyndt at bruge en anden parfume, vaske dig med noget andet sæbe osv.
Og så kan han naturligvis blive irriteret ved brystet, hvis han ikke føler sig sulten eller er for sulten til at kunne koncentrere sig.
Jeg sender her en plan for dagen, så du kan se hvordan en dag kan se ud, så der er plads til både skemad og mælk:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, har evt. behov for en lille morgenamning når han vågner og dagen begynder
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover herefter sin tredie lur
Aften: Ammes efter behov, spiser ofte og kan alt efter hvor sent han er stået op fra sidste lur godt have en vågen periode om aftenen. Han kan derfor gå i seng alt mellem kl. 19-22 - det er meget normalt, det afhænger helt af søvnen i løbet af dagen.
Puttes til natten med amning eller en flaske vælling
Sen aften/nat: Ammes ofte både omkring midnat og midt nat.
Du har helt ret i at fordøjelsen ændrer sig og det er naturligt at der nu går lidt længere tid imellem hans afføringer. Det bør dog ikke gøre ondt på ham at komme af med afføringen og hans afføring skal også stadig være grødet. Hvis hans afføring er hård, så vil det være fint at tilbyde ham lidt laktulose dagligt. Her kan han få 1 ml pr kg han vejer og gerne fordelt på to gange dagligt. Det vil sige, at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så kan han få 3 ml morgen og 3 ml aften.
Hvis du allerede ammer, putter ham osv. nogenlunde som jeg har beskrevet her og han trods dette fortsat skriger ved brystet, så prøv om du kan komme lidt mme i mundvigene, når han ligger ved dit bryst. Så kan han smage at der er noget at komme efter og vil så måske tage fat.
Prøv også med forskellige ammestillinger, læg dig evt. med ham, så han ligger helt tæt med dig i sengen og slapper af. lad der være lidt køligt i soveværelset, dæmpet belysning, slukket radio, nedrullede gardiner osv. så han hjælpes med at koble helt fra og slappe af :o)
Nogle gange hjælper det også at stimulere brystet lidt inden han bliver lagt til, så du får sat lidt gang i nedløbsrefleksen og andre gange hjælper det at aflede ham lidt med en sut, falde til ro med den og så udskifte sutten med brystet når han atter er blevet rolig. Man skal dog passe lidt på med dette princip, fordi han jo kan bruge en masse energi på sutten uden at få noget ud af den og dermed være for træt til egentlig at spise ved brystet.
Til sidst vil jeg så lige sige at en sut når han skal sove, kan være en rigtig god idé. Det at sutte uden at få mælk ned, kan hjælpe både luft og mad igennem maven og derfor være med til at give lidt ro. Så når han er færdig med at spise og du er sikker på at han er godt mæt og har fået, hvad han har behov for, så svøber du ham, giver ham en sut og en sutteklud ved ansigtet og putter ham i liften og se så om ikke han falder lidt til ro :o)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig lidt videre på vej, så du får en idé om hvortit og hvor meget han skal amme og hvordan du passer det hele ind.
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske