Svar: Amning - vil ikke spise ved højre bryst
11. november 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Laila
Det lyder som om at du ammer meget i øjeblikket og som om at din datter får fint med mælk. Det er dejligt at høre at du har fået øget din mælkemængde så Line om aftenen fint kan nøjes med mælk hos dig og hvor dejligt at hun også er begyndt at sove et lidt længere stræk om aftenen og natten :o)
Din lidt langsomme nedløbsrefleks på højre side kan sagtens have noget at sige, når Line ikke rigtig vil spise der. Det kan være en god idé, hvis du kunne stimulere brystet lidt inden du lægger til, så du får sat lidt gange i nedløbsrefleksen. Det kan du gøre med hænderne, håndudmalke lidt - man kan faktisk også få en syntocinonspray som hjælper på nedløbsrefleksen, men når det ikke gælder hele døgnet og er mere på den ene side end på den anden, så lyder det ikke umiddelbart nødvendigt hos dig.
En anden mulighed er at du snyder hende ved at vende hende rundt og amme hende i tvillingestilling på højre side. Da Lines yndlingsbryst er venstre bryst, så kan du udnyttet dette. Når du ammer på venstre bryst, så vil hun ofte ligge på sin egen højre side, når du altså ammer hende i traditionel stilling på venstre bryst. Ved at bibeholde hende liggende på sin egen højreside og bare flytte hende de 30 cm til højre og lægge hende til højre bryst i tvillingestilling, så kan du snyde hende til at tro at hun er lagt til på venstre bryst - kan du følge mig? Det kan nogle gange få barnet til at tage fat og spise uden problemer ... :o)
Jeg synes det du fortæller lyder rigtig fint og helt passende for hendes alder. Det er meget normalt at børn netop i 3 måneders alderen spiser hyppigere og lidt mere kortvarigt og det er helt okay. Hun lyder til at stortrives. Jeg håber du har fået lidt idéer til at få hende til at tage bedre mod højre bryst :o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske