Svar: Ingen vægtøgning i 2 uger
4. november 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Elisabeth
Du kan på medlemssiderne finde "livets bog", hvor du finder WHO´s vægtkurver og jeg synes du skal plotte din datters længde og vægtmål ind på kurverne. Det vil give dig en idé om hvordan hun vokser og det betyder her ikke noget om hun hører til de store eller de mindre børn, det vigtige er at hun følger sin egen kurve. Hvis du oplever at hun falder ned på kurven, så bliver du nødt til at tale med din læge eller sundhedsplejerske der kan veje hende og drøfte hvorvidt et tilskud til amning vil være nødvendigt.
Det er vigtigt at hun stadig tager på og du skal være sikker på at hun får mad nok ...
Hvordan føler du din mælkemængde? Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din datter spiser hos dig, kan du så høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du skal kunne høre at hun tydeligt synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning stadig falde veltilpas i søvn. Der vil dog også være tidspunkter hvor hun glad kigger på dig, smiler, pludrer osv. og hvor I kan nyde tiden efter amning med at snakke i dialog.
Hun skal melde sig selv til måltiderne og naturligvis ammes efter behov. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst og det er helt fint, men det er vigtigt at hun stadig spiser godt og længe og at du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Hun skal ammes hver 3-4 time, men må gerne om aftenen have en rytme, hvor hun spiser lidt mere hyppigt, som du også beskriver.
Hendes mave skal fungere godt og det er meget normalt at børn omkring 2 måneders alderen begynder at have længere tid imellem deres afføring. Der bør dog ikke gå 11 dage imellem og med det faktum, at hun ikke rigtig tager på, så er du nødt til at sikre dig at den manglende afføring ikke handler om manglende mad.
Derfor bliver du nødt til at arbejde på at øge din mælkemængde lidt, du er nødt til at være opmærksom på hvordan hun spiser og du må som sagt overveje om du skal til at supplere med en flaske. Det kan også give dig en idé om, hvorvidt hun får nok eller ej, - hvis hun efter amning sluger 50ml, så er hun reelt sulten ...
Det er også vigtigt at hun tisser godt og hun skal gerne have 6 gode våde bleer i døgnet som tegn på at hun får væske nok. Og så er det naturligvis vigtigt at hun igen begynder at tage på og meget gerne stadig ca 200g om ugen.
Derudover skal din datter virke glad, rolig og tilfreds. Hun skal spise, sove, have overskud og være glad når hun er vågen, have lyst til at pludre, lege, indgå i dialog osv.
I forhold til dine tidligere breve og det at din datter pludselig ikke tager noget på og at du også oplever mange dage imellem hendes afføringer, så tænker jeg altså at et supplement til amning må overvejes. Jeg tænker naturligvis også at du fortsat skal amme, og at du i den forbindelse skal overveje om du skal forsøge at øge din mælkemængde evt. med en brystpumpe og ekstra udmalkning ...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske