Svar: Urolig ved brystet og behov for natmåltider

2. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dine rigtig pæne ord til mig, det blev jeg meget glad for at læse :o)

Din datter er så gammel nu, at hun er meget opmærksom på hvad der sker omkring hende. Hun holder hovedet selv, hun følger med øjnene, lægger meget mærke til hvem der kommer ind i rummet, går ud igen. Hun fornemmer også tydeligt nu om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede og det betyder altsammen, at hun lige hun har lidt svært ved at koncentrere sig om brystet, når hun skal spise om dagen. Hun lader sig meget let forstyrre. Derimod er det langt lettere om aftenen, fordi der er stille, mørkt, nedrullede gardiner og hun halvsover ...

Det hjælper ofte at gå afsides med barnet i denne periode. Simpelthen gå i soveværelset med hende og amme hende liggende i sengen ligesom du gør om natten. Det hjælper ofte også at amme hende med det samme hun vågner fra en lur - ikke skifte hende først, men simpelthen lægge hende til brystet lige når hun vågner, fordi man der kan fange hende let døsig. Så kan hun blive skifte bagefter, lege lidt osv. og så kan du amme hende igen fra modsatte side inden næste lur. Ved at amme hende fra begge bryster imellem hendes soveperioder, får du nemlig også stimuleret til lidt mere mælk, som hun naturligt har behov for i forhold til hendes alder og størrelse :o)

Hvis øgning af mælkemængde ved hyppigere amning som beskrevet ikke viser sig at være nok, så kan det være tegn på at hun er ved at være parat til lidt skemad, men prøv lidt det andet først :o)

Derudover vil jeg sige, at det er vigtigt at du slapper af og ikke lader dig stresse, når hun slipper, græder, tager fat, slipper osv. og virker irriteret på brystet. Giv hende en pause, tæl til ti og prøv så at lægge hende til igen - evt. i en ny stilling. Start f.eks. med den traditionelle stilling og når hun så slipper, så vend hende om og læg hende til i tvillingestilling på samme bryst.

Hvis hun bruger sut, så kan du også prøve at berolige hende lidt med den og så lirke sutten ud og ...

Annonce

... brystvorten ind, når der er faldet ro over hende.

Hvis du sidder og spænder, så løber mælken langsommere til og hvis du oplever at hun bliver frustreret fordi det ikke går hurtigt nok, så kan du prøve at stimulere dine bryster lidt inden du lægger til. Du kan presse lidt mælk frem, så hun tydeligt kan mærke at der er noget at komme efter. Du kan også dryppe lidt mælk i mundvigene på hende med en lille sprøjte, når hun ligger ved brystet, så hun kan smage at der er masser af mad. Det kan være lidt modermælk du malker lidt ud af eller det kan være lidt modermælkserstatning som lokkemælk.

Med hensyn til at sove igennem uden mælk, så er det først i 6 måneders alderen at man kan begynde at forvente at barnet sover måske 6 timer uden at få mælk. Det vil sige at man i 6 måneders alderen forsat ammer ca 6 gange dagligt: Tidlig morgen, formiddag, middag, eftermiddag, aften og sen aften og barnet sover således mellem sen aften kl. 23.30/24 til tidlig morgen kl. 05.30/06 - naturligvis cirkatider:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til storebror så synes jeg ikke I skal fjerne sutten lige nu, hvor det hele er så nyt og storebror rollen stadig er noget han skal vende sig til. Men det vil være rigtig godt at I holder brugen at sut på et minimum. Han må altså gerne have den, men han skal kun have den, når han skal sove, eller hvis han er meget ked af det. Han skal ikke have den, når han bare er lidt pylret og lidt træt - her vil det være bedre at tilbyde et spiseligt alternativ. Det kan være en skål med forskellige stykker frugt og bær, grøntsager, en grovbolle eller lignende. Tit når børn pylrer sidst på dagen, så er deres blodsukker lidt lavt og så hjælper lidt frugt, grønt og brød - bedre end en sut.

Han skal altså ikke gå med sutten i munden hele tiden og han skal ikke tale med sutten i munden. I må altså gerne opfordre ham til at lægge sutten væk, når I taler sammen, når han står op om morgenen kan den blive i sengen osv.

Fortsat held og lykke med dem begge, håber du er hjulpet lidt videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"