Svar: Urolig ved brystet og behov for natmåltider
2. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dine rigtig pæne ord til mig, det blev jeg meget glad for at læse :o)
Din datter er så gammel nu, at hun er meget opmærksom på hvad der sker omkring hende. Hun holder hovedet selv, hun følger med øjnene, lægger meget mærke til hvem der kommer ind i rummet, går ud igen. Hun fornemmer også tydeligt nu om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede og det betyder altsammen, at hun lige hun har lidt svært ved at koncentrere sig om brystet, når hun skal spise om dagen. Hun lader sig meget let forstyrre. Derimod er det langt lettere om aftenen, fordi der er stille, mørkt, nedrullede gardiner og hun halvsover ...
Det hjælper ofte at gå afsides med barnet i denne periode. Simpelthen gå i soveværelset med hende og amme hende liggende i sengen ligesom du gør om natten. Det hjælper ofte også at amme hende med det samme hun vågner fra en lur - ikke skifte hende først, men simpelthen lægge hende til brystet lige når hun vågner, fordi man der kan fange hende let døsig. Så kan hun blive skifte bagefter, lege lidt osv. og så kan du amme hende igen fra modsatte side inden næste lur. Ved at amme hende fra begge bryster imellem hendes soveperioder, får du nemlig også stimuleret til lidt mere mælk, som hun naturligt har behov for i forhold til hendes alder og størrelse :o)
Hvis øgning af mælkemængde ved hyppigere amning som beskrevet ikke viser sig at være nok, så kan det være tegn på at hun er ved at være parat til lidt skemad, men prøv lidt det andet først :o)
Derudover vil jeg sige, at det er vigtigt at du slapper af og ikke lader dig stresse, når hun slipper, græder, tager fat, slipper osv. og virker irriteret på brystet. Giv hende en pause, tæl til ti og prøv så at lægge hende til igen - evt. i en ny stilling. Start f.eks. med den traditionelle stilling og når hun så slipper, så vend hende om og læg hende til i tvillingestilling på samme bryst.
Hvis hun bruger sut, så kan du også prøve at berolige hende lidt med den og så lirke sutten ud og brystvorten ind, når der er faldet ro over hende.
Hvis du sidder og spænder, så løber mælken langsommere til og hvis du oplever at hun bliver frustreret fordi det ikke går hurtigt nok, så kan du prøve at stimulere dine bryster lidt inden du lægger til. Du kan presse lidt mælk frem, så hun tydeligt kan mærke at der er noget at komme efter. Du kan også dryppe lidt mælk i mundvigene på hende med en lille sprøjte, når hun ligger ved brystet, så hun kan smage at der er masser af mad. Det kan være lidt modermælk du malker lidt ud af eller det kan være lidt modermælkserstatning som lokkemælk.
Med hensyn til at sove igennem uden mælk, så er det først i 6 måneders alderen at man kan begynde at forvente at barnet sover måske 6 timer uden at få mælk. Det vil sige at man i 6 måneders alderen forsat ammer ca 6 gange dagligt: Tidlig morgen, formiddag, middag, eftermiddag, aften og sen aften og barnet sover således mellem sen aften kl. 23.30/24 til tidlig morgen kl. 05.30/06 - naturligvis cirkatider:o)
Med hensyn til storebror så synes jeg ikke I skal fjerne sutten lige nu, hvor det hele er så nyt og storebror rollen stadig er noget han skal vende sig til. Men det vil være rigtig godt at I holder brugen at sut på et minimum. Han må altså gerne have den, men han skal kun have den, når han skal sove, eller hvis han er meget ked af det. Han skal ikke have den, når han bare er lidt pylret og lidt træt - her vil det være bedre at tilbyde et spiseligt alternativ. Det kan være en skål med forskellige stykker frugt og bær, grøntsager, en grovbolle eller lignende. Tit når børn pylrer sidst på dagen, så er deres blodsukker lidt lavt og så hjælper lidt frugt, grønt og brød - bedre end en sut.
Han skal altså ikke gå med sutten i munden hele tiden og han skal ikke tale med sutten i munden. I må altså gerne opfordre ham til at lægge sutten væk, når I taler sammen, når han står op om morgenen kan den blive i sengen osv.
Fortsat held og lykke med dem begge, håber du er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske