Svar: Væk fra hjemmet, vil kun ammes
27. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mie
Nogle børn vælger bare den ægte varer og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke dem i ... :o)
Det er rigtig godt at du har forsøgt med udmalket mælk, så smagen er noget hun kender. Derudover kan I forsøge med en anden type flaske og flaskesut. I kan prøve med både silikone og naturgummisutter, prøv med flade anatomiske sutter, prøv med runde sutter. Nogle flaskesutter er lidt hårde, andre er mere eftergivelige og det kan også gøre en forskel.
Hvis hun bruger almindelig sut, så kan I forsøge at finde en flaskesut, som minder om den i faconen fordi det så er noget hun kender og kan finde ud af at sutte på. Jeg ved at nogle familier nogle gange har haft held med Pigeon eller Nuby eller Nuk flaskesut i latex med ventil ... men garanti kan jeg ikke give dig.
Hvis ikke det lykkes, så er det jo et spørgsmål om hvor lang tid du forventer at være væk. Far kan evt. tilbyde lidt mælk af et lille snapseglas eller på en sprøjte eller hælde lidt i hende med en ske. Det burde kunne lade sig gøre på den måde at få lidt i hende, hvis du ikke lige når hjem inden næste amning.
Man kan faktisk også bruge fingermadning. Det er en teknik, hvor barnet, mens det sutter på en voksens finger, suger mælk fra en kop via en sonde, altså bruger sonden som sugerør. Helt konkret sætter man en sonde fast på pegefingeren og lader så barnet sutte på fingeren og dermed selv suge mælken op via sonden ... Barnet vil nemlig ofte gerne sutte på finger (hud) men ikke på flaske (gummi). Det er en teknik man bruger på neonatalafdelinger til suttesvagebørn :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske