Svar: Rodfrugter og amning
23. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Stine
Dejligt med et kort og præcist spørgsmål, her hvor spørgmålene lige nu hober sig op ... :o)
Ja, det kan godt passe. Det er der i hvert fald mødre som oplever at børnene reagerer på, men det er som du siger rigtig svært at gennemskue, hvad børn kan reagere på og som udgangspunkt skal du spise fuldstændig som du plejer.
Det er så vidt jeg ved ikke videnskabeligt bevist at helt bestemte fødevarer går i mælken og giver børn mavekneb, men man ved jo f.eks. at mælken tager smag efter hvad kvinden spiser. Således at hvis man har spist mad med løg, så smager mælken af løg og hvis man har spist mange ferskner, så smager mælken af ferskner - ligesom mælken faktisk også kan tage farve efter hvad man som mor indtager af føde. Et stort indtag af ferksner kan således godt farve mælken mere gul. Farven ser man dog ikke med mindre man malker ud :o)
Rodfrugter er sunde og fyldt med rigtig mange gode næringsstoffer og rodfrugter anbefales også til børn som en del af en varieret mos. Derfor synes jeg du stadig skal spise rodfrugter, men du kan naturligvis godt forsøge at indtage et minimum og så stille og roligt øge dit indtag. Man siger faktisk, at man på den måde godt kan vende barnet til det - det er et meget stort indtag af visse fødevarer som kan give problemer, men spiser man lidt og søger man for at spise varieret, så er det ofte helt uden problemer.
Håber dette er svar nok og spis du fortsat lidt af de gode efterårsretter :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske