Svar: Amning, søvn og vågentid
16. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Julianes mor
Tillykke med den lille pige :o)
Først, så er det rigtig fint at du gerne vil amme og fortsat forsøger at lægge din datter til brystet, - det synes jeg du skal blive ved med. Der er dog lidt råd i den forbindelse.
For det første så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du starter med at lægge din datter til brystet ca hver 3-4 time, som det nu passer med at hun normalt har brug for at spise. Du må gerne amme med brik, hvis det er lettest for hende her i starten og så forsøge uden senere - lige nu er det et spørgsmål om at komme ind i en god rytme for jer begge.
Det vil dog være en rigtig god idé og bestemt en mulighed i jeres tilfælde, at du starter med at malke lidt på brystet, både for at få din mælk til at løbe, så hun med det samme kan smage og fornemme at der er noget at komme efter, men også fordi du ved at malke trækker brystvorten rigtig godt frem. Derved kan hun langt bedre få fat.
Prøv derfor at malke lidt ud med brystpumpen, når det er ved at være tid hun skal lægges til og holde hende så parat ved brystet og læg hende til lige der, hvor brystpumpen slipper og brystvorten er let for hende at få fat i og mælken løber.
Lad hende spise effektivt så længe du fornemmer at hun gerne vil (se næste afsnit) og der er noget at komme efter og vurder så, hvorvidt hun efterfølgende har behov for ekstra mælk. Hvis hun bare falder i søvn ved brystet, har mælk i mundvigene og tydeligt virker mæt og fyldt op, så behøver du ikke supplere, men kan vente på at hun melder sig til næste måltid selv. Men hvis hun efter amning forsat virker sulten, søgende og til at have behov for mere, så skal du supplere med enten modermælk som du har malket ud eller med modermælkserstatning.
du skriver at du nogle gange kan amme i 1-1½ time - det er alt for længe - dine bryster har også brug for pause ind imellem. Lad amningen vare 20-30 minutter og ikke mere og suppler derefter med mme eller modermælk. Vil hun kun spise hos dig i 5-10 minutter, bliver gal, afviser brystet osv. så er det også fint, så suppleres hun derefter. Hun skal ikke presses til brystet.
Hvis du kan få din datter til at spise hos dig, så er der ikke grund til også at malke ud. Men hvis hun spiser meget kortvarigt og du fornemmer at der er mælk i brystet som skal ud eller hvis hun ikke tager fat, så vil det være rigtig godt at du malker ud og her meget gerne på nogen lunde det tidspunkt, hvor hun normalt ville skulle spise ved brystet. Det vil sige at du skal forsøge at malke ud efter den spiserytme hun normalt har.
Du kan med meget stor fordel forsøge at malke ud samtidig med at hun ligger ved det ene bryst, hvis du kan overskue dette. Eller du kan leje en brystpumpe med dobbeltaggregat, så du kan malke ud på begge bryster samtidig. Det at dobbeltudmalke, kan øge mælkeproduktionen med op til 60 %.
Det er meget vigtigt at du slapper af, jo mere stresset du er, jo mindre hvile og ro du får, jo mindre mælk vil du producere. Det er derfor vigtigt at du medtænker at du skal tage det roligt og slappe af - tro på at det nok skal gå :o)
Jeg kan ud fra dit brev regne ud at hun vejer ca 4150g nu. Med den vægt hun har, har hun behov for ca 700ml i døgnet, fordel på 6-8 måltider (hver 3-4 time), svarer det til at hun skal have 85-120ml hver gang. Du må forsøge at vurdere, hvor meget hun virker til at have behov for efter amning - hun vil naturligt få en del hos dig, så nogle gange skal hun måske slet ikke have noget, andre gange har hun måske behov for 50ml og det er helt fint. Det kan afhænge af tidspunktet på døgnet, fordi din mælkeproduktion varierer efter om det er morgen, eftermiddag eller aften ...
Så det er bestemt ikke for sent at forsøge med amning igen, slet ikke. Det er bare vigtigt at I får det hele sat lidt i system, så hun ammes først og suppleres efterfølgende efter behov og at det hele ikke varer mere end 30-45 minutter, så er hun færdig med at spise og kan blive puttet. Du kan f.eks. starte med at amme hende og herefter skifte hende, supplere hende med en flaske og så skal hun svøbes og have en sut inden hun så puttes til lur.
Lad sut og det at blive svøbt indgå som en del af putteritualet. Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng, men det at være svøbt vil hjælpe hende til at holde sammen på sig selv rent fysisk og det vil gøre hende tryg og rolig.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Læg mærke til hvordan hendes øjne har svært ved at holde sig åbne, hun er træt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Liften, hvis hun puttes i den kan også svinges lidt frem og tilbage.
Hun skal ikke være vågen i mere end max 1½ time af gangen. Nogle gange kan hun måske kun være vågen i 45 minutter, nogle gange er hun måske vågen i 1½-2 timer, - men bestemt ikke mere. Læg mærke til, hvornår hun viser træthedstegn og put hende der. En regel på 1-1½ time lyder helt rigtigt.
Hun viser tydeligt, når hun ikke kan rumme mere snak. Når man sidder med hende og pludrer med hende, forsøger at holde hendes øjenkontakt, så vil hun naturligt se væk, som udtryk for at hun behøver en pause. Det er her rigtig vigtigt ikke at presse hende til yderligere kontakt, men netop give hende den pause hun behøver. Det betyder ikke at hun skal sove eller ikke vil snakke mere, men at hun har brug for en pause, som man skal respektere.
Et andet tegn er når hun gaber stort eller hvis hendes øjne bliver blanke eller hvis hun begynder at græde - så er det for meget for hende og sidder andre med hende, så skal du tage hende til dig og gå lidt afsides med hende, hjælpe hende til ro :o)
Når I skal køre nogen steder, så prøv om I kan passe det ind med at hun alligevel skal sove. Der er ikke noget i vejen for at I kører, når hun har fået mad, er blevet skiftet, fået mad igen og hun så puttes i autostol eller lift hvorefter I så kan køre af sted. Det kræver altid lidt tilvænning i starten at komme ud af huset til tiden ...
Lad være med at sammenligne med jeres venners barn. Børn er forskellige og I har haft lidt startvanskeligheder i forbindelse med amning, som de andre ikke har haft. Det giver en helt anden situation for jer, så tag det roligt, giv det tid :o)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske