Svar: Amme efter gylp?
15. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Maibrit
Der findes ikke nogen fast regel for hvorvidt man skal lægge til brystet igen, når barnet har gylpet eller ej ... Det afhænger meget af den enkelte situation.
Når børn gylper lige efter et måltid, så vil det ofte være fordi gylpen komme op i forbindelse med en bøvs og det vil ofte være lidt overskydende som barnet gylper op. Det vil således her ofte ikke være nødvendigt at lægge barnet til igen, men i stedet kan en sut nogle gange være en god idé. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og maden hjælpes således igennem systemet og ud i stedet for at løbe tilbage.
Hvis jeres dreng gylper meget i forbindelse med lege og tumlen rundt, så vil han sandsynligvis have behov for en ekstra tår mælk inden han skal sove og det skal han naturligvis tilbydes.
Der sker ikke noget ved at du tilbyder ham brystet, så kan han selv sige fra, hvis han ikke har behov for det ekstra. Virker han bare træt, mæt og parat til at sove uden at blive ammet, så er det helt fint, så må du tro på at han har fået det han skal have og du behøver ikke amme ham yderligere. Du må altså tro på at han selv kan regulere det.
Det kan se voldsomt ud, når børn gylper, men ofte vil der stadig være mælk tilbage i maven. Det er ofte ikke det hele der ryger tilbage og ud - derfor vil maven ofte ikke være tom. Men det er jo svært at vurdere, og derfor er et tilbud om mælk en god idé hvis du er i tvivl og så må han selv sige til og fra ...
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske