Svar: Manglende koncentration ved brystet
9. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen pludselig har travlt med alt muligt andet og derfor meget let lader sig forstyrre, når de skal ammes. Det er derfor meget normalt at amningerne i løbet af dagen kan virke meget kortvarige.
Det betyder ikke noget, hvis barnet på andre tidspunkter indtager en større mængde mælk og derved får sit mælk- og væskebehov stillet fint - man må et eller andet sted tro på, at hvis man tilbyder, så tager barnet, hvad det har behov for og der er absolut ingen grund til at presse ham til brystet, så afviser han blot endnu mere.
Det er dog uhensigtsmæssigt, hvis barnet begynder at spise så lidt ved brystet i dagtimerne, at det øger indtaget om natten i stedet. I givet fald er man nødt til at forsøge at få barnet til at spise mere om dagen.
Ofte hjælper det netop at amme rigtig godt morgen, aften og sen aften. Om dagen kan man forsøge at få barnet til at tage fat igen ved at skifte stilling, lægge til brystet på en ny måde. Man kan også med forskel forsøge at lægge sig ned og amme i soveværelset, for nedrullede gardiner og uden lyde eller andet der forstyrrer og så kan man som du, også forsøge at amme, lige når barnet vågner af en lur.
Du spørger om det kan have noget at gøre med at din dreng ikke ligger særlig godt på dine ben og det kan det naturligvis godt. Det er vigtigt at han føler sig sikker, han må ikke have en oplevelse af at kunne falde ned. Det er også vigtigt at han ikke ligge og hiver i brystet eller at brystet kommer til ham. Det er vigtigt at han kommer op til brystet.
Hvis du har et stort og meget blødt bryst, så din dreng ligger bedre på dine lår end i din favn, så kan det være en rigtig god idé at komme en foldet stofble ind under brystet, så det bliver løftet lidt mere op. Det vil også være en rigtig god idé at bruge en babydyne eller lignende, som du folder og lægger imellem ham og dine ben, så han stadig (selvom han er ved at være en stor dreng) bliver løftet op til brystet. Husk brystet skal ikke til ham, det er ham der skal til brystet.
Jeg håber ovenstående giver lidt hjælp videre frem, rigtig god efterårsferie :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske