Svar: Manglende koncentration ved brystet

9. oktober 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Charlotte

Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen pludselig har travlt med alt muligt andet og derfor meget let lader sig forstyrre, når de skal ammes. Det er derfor meget normalt at amningerne i løbet af dagen kan virke meget kortvarige.

Det betyder ikke noget, hvis barnet på andre tidspunkter indtager en større mængde mælk og derved får sit mælk- og væskebehov stillet fint - man må et eller andet sted tro på, at hvis man tilbyder, så tager barnet, hvad det har behov for og der er absolut ingen grund til at presse ham til brystet, så afviser han blot endnu mere.

Det er dog uhensigtsmæssigt, hvis barnet begynder at spise så lidt ved brystet i dagtimerne, at det øger indtaget om natten i stedet. I givet fald er man nødt til at forsøge at få barnet til at spise mere om dagen.

Ofte hjælper det netop at amme rigtig godt morgen, aften og sen aften. Om dagen kan man forsøge at få barnet til at tage fat igen ved at skifte stilling, lægge til brystet på en ny måde. Man kan også med forskel forsøge at lægge sig ned og amme i soveværelset, ...

Annonce

... for nedrullede gardiner og uden lyde eller andet der forstyrrer og så kan man som du, også forsøge at amme, lige når barnet vågner af en lur.

Du spørger om det kan have noget at gøre med at din dreng ikke ligger særlig godt på dine ben og det kan det naturligvis godt. Det er vigtigt at han føler sig sikker, han må ikke have en oplevelse af at kunne falde ned. Det er også vigtigt at han ikke ligge og hiver i brystet eller at brystet kommer til ham. Det er vigtigt at han kommer op til brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du har et stort og meget blødt bryst, så din dreng ligger bedre på dine lår end i din favn, så kan det være en rigtig god idé at komme en foldet stofble ind under brystet, så det bliver løftet lidt mere op. Det vil også være en rigtig god idé at bruge en babydyne eller lignende, som du folder og lægger imellem ham og dine ben, så han stadig (selvom han er ved at være en stor dreng) bliver løftet op til brystet. Husk brystet skal ikke til ham, det er ham der skal til brystet.

Jeg håber ovenstående giver lidt hjælp videre frem, rigtig god efterårsferie :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København