Svar: Amning, vin og biostrath

6. oktober 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rikke

Den nyeste forskning viser at når man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.

Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke vin, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas ...

Alkohol optages i kroppen fra mavesækken eller tyndtarmen og man kan få minutter efter indtagelse måle alkohol i blodet. Spiser man fedtholdig mad sammen med alkohol, vil optagelsen af alkohol i blodet blive forsinket, forbrændingen er dog nogenlunde konstant.

I kraft af din drengs lille krop, så tåler han naturligt ikke særlig meget alkohol og dit indtag skal således ikke være særlig stort før han vil få noget af det via brystmælken. Hvis du gerne vil have et glas vin om aftenen, så vil det derfor være en god idé at du ikke indtager dette før efter kl. 19, hvor din dreng er blevet ammet til natten. Så kan du og din kæreste nyde et enkelt glas og så vil du normalt godt kunne amme igen kl. 02-03 uden problemer. Du skal dog naturligvis være sikker på at du kan nå at forbrænde ...

Annonce

... det du indtager, inden denne amning. Du kan normalt ikke gøre noget for at fremskynde forbrændingen og jeg mener at man normalt siger at det tager ca 2 timer for kvinder at forbrænde et enkelt glas vin...

Har du fornemmelse af at du har promiller i blodet, når din dreng atter har behov for amning/mælk, så er det ikke tilrådeligt at du lægger til. I stedet må du så malke ud og kassere din mælk og tilbyde ham modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til biostrath, som er et kosttilskud, så skriver sundhedsstyrelsen: "Generelt er der ikke behov for at give tilskud af vitaminer og mineraler ud over de anbefalede til raske børn. Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn
under 1 år. Naturlægemidler bør ikke bruges til børn under 2 år." ... og de fortsætter "Kosttilskud skal registreres hos Fødevarestyrelsen. Kosttilskud må ikke markedsføres
som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med Fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud." Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring sst. 2005.

Da jeg arbejder efter sundhedsstyrelsens retningslinier kan jeg ikke anbefale dig at give din dreng biostrath. Hvis han ofte er syg, så synes jeg du skal tale med lægen omkring det.

Håber hermed at have fået skabt lidt klarhed, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder