Svar: Flaske i stedet for amning på grund af stor vægt?
5. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Sylvesters pylren og grædeture hænger højst sandsynligt både sammen med alder, udvikling, tandfrembrud og vaccination - det går over igen, du må bare være lidt ekstra om ham i denne periode :o)
Sylvester har en rigtig flot vægt og det er helt normalt at børn der bliver ammet tager rigtig meget på i starten og så tager de mindre på i takt med at de bliver ældre, begynder at få anden mad, begynder at kravle, bruge sig selv mere fysisk osv. Det er derfor meget tænkeligt at Sylvester stille og roligt vil tage mindre på og således ende med en slutvægt på ca 12 kg, når han er 1 år og det vil til den tid være rigtig fint med en sådan vægt til en 1 årig dreng som Sylvester! Det er noget vrøvl at han ikke må veje 10 kg, 5 måneder gammel, når han fuldammes!
Der er absolut heller ikke grund til at du skal begynde at give modermælkserstatning. Din mælk er meget bedre for ham og modermælkserstatning kan faktisk gøre at han tager endnu mere på. Der er absolut gode grunde til at bibeholde amning og så supplere med skemad og i takt med at skemaden begynder at fylde mere og mere, så vil amningerne nedtrappes og hans behov ændre sig.
Hvis du meget gerne vil have at han kan tage en flaske, så må du naturligvis gerne introducere en sådan, det kan være en flaske mme inden sengetid evt. givet af far. Men det er absolut ikke noget han skal have, det skal kun være, hvis du synes det er rart at han tager den og du får den pause. Måske vil han slet ikke have den, man kan sagtens tænke sig at Sylvester foretrækker den ægte vare og det skal han naturligvis have lov til. Og selvfølgelig skal du bevare den tæthed og nærhed I begge føler ved amning!
Totalt uheldig kommentar fra en læge ...
Nå, med hensyn til hue, så er det rigtig fint med en bomuldshue i det her vejr. I takt med at det bliver koldere og vinteren banker på, så vil en hue med uld være at foretrække men lige nu er bomuld rigtig fint.
Du kan sagtens bruge voksiposen allerede nu, du må prøve dig lidt frem omkring hvor meget tøj Sylvester har behov for at have på i den, så du finder den rette sammensætning. Måske vil en tyk trøje evt. i fleece være nok nede i posen, når han ligger trygt og godt i barnevognen, som naturligt står i læ for blæst og regn ...
Som udgangspunkt er en voksipose til brug i barnevognen, men nogle børn har faktisk også glæde af den indendøre. Nogle børn har rigtig svært ved at finde fysisk ro og så hjælper det at putte dem i voksiposen, - det hjælper dem ligesom til at holde fysisk sammen på sig selv og de sover bedre og langt mere roligt. Derfor kan nogle familier med fordel også bruge den indendøre - her skal man naturligvis være opmærksom på at barnet ikke behøver helt så meget tøj inden under og at værelset hvori barnet sover bør være køligt, så han ikke bliver overophedet - en dyne kan jo sparkes af, det kan voksiposen ikke ...
Håber du hermed har fået lidt mere ro omkring Sylvester, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske