Svar: Vil ikke ammes om dagen - 5 mdr.

2. oktober 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Dorthe

Det er altid rigtig svært at vurdere hvorvidt barnet får mælk nok når man ammer, man kan jo ikke se hvad der kommer ud af det bryster - her har flasken en stor fordel og giver en helt anden ro.

Hvordan oplever du din mælkemængde i brystet? Kan du mærke at brysterne tynger, når der er gået lang tid siden han spiste hos dig sidst? Kan du høre at han synker din mælk, når han ligger hos dig og dier? Det siger jo lidt om hvorvidt han får mælk hos dig eller ej ...

Samtidig har det naturligvis også noget at sige, hvordan han tisser og i øvrigt trives, tager på osv. Han må ikke tabe sig og du skal opleve at han virker glad, tilfreds, sover godt, har overskud til at opleve og udvikle sig som han nu bør i kraft af sin alder. Han må ikke virke sløv, slap, pjevset osv. men skal virke frisk og til at have det godt.

Nogle kvinder har så meget mælk at det passer fint med amning 4 gange dagligt og barnet trives med dette. For de fleste er 5-6 amninger dagligt passende og det er svært for mig at vide, hvad din drengs behov er. Gennemsnitligt vil de fleste børn på 5 måneder have behov for 800-1000ml mælk i døgnet og har man som mor meget mælk, så barnet får 200ml hver gang det bliver lagt til, ja så er de 4 amninger nok, spiser barnet mindre af gangen, så må barnet ammes lidt hyppigere.

Du skriver at din dreng spiser varieret. Nogle gange lykkes det fint at amme efter den plan jeg har sendt dig og han når således op på lidt flere amninger dagligt. Andre gange spiser han tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften - og så må det være sådan. Du kan jo ikke tvinge ham til brystet - du kan tilbyde, nøde ham lidt ...

Annonce

... og siger han fra, så må det være sådan, så længe han trives. Han tager jo tilsyneladende fint fra sen aften og nat de dage hvor han ikke har fået nok om dagen og når du har ammet aften, sen aften, nat og tidlig morgen - ja så er hans bleer naturligt mere tunge og det lyder således som om at der kommer noget ind ... :o)

Du må naturligvis meget gerne lave mos og grød med mme, så han på den måde får lidt ekstra og så skal du naturligvis sikre ham væske ved at give ham vand af kop ved siden af skemaden. Det er dejligt at han er glad for mos, men det er samtidig vigtigt at han ikke tilbydes så meget, at han afviser væske yderligere. Derfor må du prøve at finde balancen imellem at tilbyde ham lidt ekstra mad ved at give ham skemad og samtidig ikke give så meget at han nedsætter amningen for meget.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Man kan diskutere hvorvidt det vil være godt at tilbyde skemad 3 gange dagligt med den alder han har nu. Han skal jo have næring dagen igennem, men samtidig ikke på bekostning af mælkeindtaget. Du skriver at du har forsøgt flaske og det vil han ikke - alternativet kunne være at give ham lidt mme eller udmalket modermælk af en kop, hvis han til frokost afviser amning helt ...

Samtidig er det vigtigt at maven fungerer og det spiller også ind på både han væske og madindtag. Derfor må du overveje om han skal have noget laktulose så hans mave holdes igang. Han skal ikke have forstoppelse, det påvirker hans trivsel. Du må gerne give ham 1 ml pr kg han vejer fordelt på to doser - det vil sige at hvis han vejer 6 kg, så kan han få 3 ml morgen og 3 ml aften.

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor